Annelies Bolluijt

Van de een op de andere dag stapte ik een andere wereld binnen. Dag onbezorgdheid. Dag wind mee. Het waren vijftig mooie jaren. Ik heb van elke dag genoten. Mijn naam is Annelies en ik was meer dan 25 jaar mede-eigenaar van een succesvol communicatiebureau. De oversteek naar een leven met parkinson maakte ik in 2020, onvrijwillig en onverwacht. Hallo zorgen. Hallo wind tegen. Hier ben ik. Ik geniet nog steeds van elke dag, ook al zijn er hordes te nemen. En ook al vind ik het soms ingewikkeld om uit te leggen wat er met me gebeurt, ik probeer het hier af en toe in woorden te vatten.

1. Blog: Heb je het al een plekje gegeven?

“Heb je het al een plekje gegeven?” Midden in de Albert Heijn, vanachter haar volle boodschappenkar, kijkt ze me aandachtig aan. Ik ben even met stomheid geslagen, overweeg een antwoord, maar mompel zoiets als “Sorry, ik heb haast” en loop zo snel mogelijk door.

2. Blog: Wachten op de bus

"Alsof ik op de bus sta te wachten", omschrijft Michael J. Fox zijn off-momenten in de documentaire 'Still'. Direct daarna neemt hij zijn medicatie in en zegt na een poosje: "Ja hoor, ik ben er weer. Ik zit in de bus. We rijden weer." Nog niet eens zo lang geleden had ik echt niet begrepen wat hij bedoelde. Maar helaas sta ik tegenwoordig ook wel eens op de bus te wachten.

3. Blog: Een rekensommetje

Ik was 50 en kende mezelf goed. Mijn eigenaardigheden, mijn onhebbelijkheden, mijn (voor)liefdes, mijn humor, mijn smaak, mijn kwaliteiten, mijn energie. Ik ben inmiddels 54 en ik weet steeds minder goed wie ik ben. Ik heb er vreemde onhebbelijkheden bijgekregen. Mijn kwaliteiten brokkelen een beetje af. Mijn voorkeuren zijn duidelijker, mijn liefde voor anderen is groter of soms juist verdwenen. Mijn humor komt en gaat - mijn lach ook. Mijn oude energie speelt verstoppertje en is steeds vaker onvindbaar. En mijn smaak is ronduit onbetrouwbaar geworden.

4. Blog: Kick some ass

Ik denk dat ze amper 35 is. Ze staat tegenover me met haar bokshandschoenen en volgt de instructies. Links, rechts, linkerhoek, rechterhoek. Haar kracht verrast me en brengt me bijna uit evenwicht. Ik sla enthousiast maar zacht terug. Het gaat haar te langzaam, ze is blij dat zij na mij weer mag slaan. Ze trappelt, springt bijna en stoot wederom met een onverwachte kracht tegen mijn handschoenen. Ze is boos. Ze heeft parkinson en ze is te jong. Veel te jong.

Toon volledig bericht

Terug Ga terug naar de overzichtspagina van bloggers