Beweging beschermt tegen cognitieve achteruitgang | parkinson-vereniging.nl

Beweging beschermt tegen cognitieve achteruitgang

Publicatiedatum: 2013-03-14

(Bron: Hersenstichting) Wetenschappers zijn het erover eens dat elke dag minimaal een haf uurtje beweging de algehele gezondheid ten goede komt. Wat weten we nu precies over de positieve invloed van beweging op de hersenen? De antwoorden staan in een nieuwe publieksfolder Hersenen en beweging. Zo zijn er steeds meer aanwijzingen dat beweging beschermt tegen cognitieve achteruitgang.

Wetenschappers vermoeden dat je tijdens de jeugd de hoeveelheid en de sterkte van verbindingen tussen de hersencellen opbouwt. Die verbindingen bieden bescherming tegen achteruitgang van de hersenen. Dit noemen zij de ‘cognitieve reserve’. Hoe sterker en talrijker de verbindingen, hoe groter de cognitieve reserve en hoe beter de bescherming. Een klein brein met weinig hersencellen, maar met veel onderlinge verbindingen werkt beter dan een groot brein met veel hersencellen die weinig verbindingen hebben. Op jonge leeftijd draagt beweging bij aan een gedegen opbouw van de cognitieve reserve. En ook op hoge leeftijd beschermt beweging tegen cognitieve achteruitgang en blijft bewegen dus belangrijk.

Meer interessant wetenschappelijk nieuws staat in de folder Hersenen en beweging. Deze is vanaf nu te bestellen tegen verzend- en administratiekosten via www.hersenstichting.nl.