Unieke app met thuisoefeningen voor mensen met de ziekte van Parkinson nu ook in het Nederlands | parkinson-vereniging.nl

Sinds kort is de gratis app  “Parkinson Oefeningen” verkrijgbaar in zowel de Apple app-store en de Google Play store. Deze app is de eerste in zijn soort en bevat meer dan 50 instructies op video en heeft een ingebouwde metronoom voor het ondersteunen van ritmische bewegingen zoals lopen.

De oefeningen zijn samengesteld op basis van resultaten van wetenschappelijk onderzoek, de gerichte oefeningen en adviezen binnen bovengenoemde behandeldomeinen worden ook in behandelrichtlijnen aanbevolen bij de fysiotherapeutische behandeling van Parkinson patiënten.

De app is bedoeld als bron voor dagelijkse oefeningen en bewegingsadviezen voor mensen met de ziekte van Parkinson, hun partners en therapeuten. De adviezen en oefeningen zijn middels een keuzemenu gerangschikt in functionele domeinen, die bij Parkinson patiënten in het dagelijks leven problemen opleveren: het lopen; de houding; opstaan uit de stoel; in en uit bed gaan; draaien in bed; het evenwicht; lenigheid en conditie en het ontspannen van het lichaam.

De app is samengesteld door medewerkers van de Unit Neurorevalidatie van het VU medisch centrum, tevens docenten bij het landelijke Parkinsonnet, en Forward Motion Media en is onder beheer van de Stichting Gezondheid en Beweging (www.efox.nl).

De Nederlandse versie is mogelijk gemaakt door de Parkinson-vereniging en Parkinsonnet.

Meer informatie:

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.efox.parkinsonss

Apple iOS: https://itunes.apple.com/nl/app/parkinson-oefeningen/id588286823?mt=8

of: www.efox.nl/parkinson_app.html