Breken van tabletten: het liefst met de hand! | parkinson-vereniging.nl

Breken van tabletten: het liefst met de hand!

(Bron: College ter Beoordeling van Geneesmiddelen)

Tabletten worden regelmatig gebroken om de dosis aan te passen, het doorslikken te vergemakkelijken of om kosten te besparen. Dit breken kan met de hand gebeuren, met een mes of schaar, of met een apparaatje, een zogenaamde ‘tablet splitter’. De vraag is echter of de genoemde methoden wel voldoende nauwkeurig zijn.

Diana van Riet–Nales, Myrthe Doeve, Agnes Nicia, Steven Teerenstra, Yechiel Hekster (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen - CBG), Kim Nootenboom (RIVM) en Bart vanden Bemt (Radboud Universiteit) onderzochten deze methodes. Zij komen tot de conclusie dat het met de hand breken van tabletten het beste resultaat oplevert, maar dat het delen van tabletten met een tablet splitter of mesje kan leiden tot onnauwkeurige doseringen.

Het onderzoek is gepubliceerd in de International Journal of Pharmaceutics en werd mogelijk gemaakt door het CBG.