DBS-operatie tijdens Operatie Live | parkinson-vereniging.nl

DBS-operatie tijdens Operatie Live

Met veel bewondering voor zowel het medisch team als de patiënt, Peter Bastemeijer, hebben wij woensdagavond 26 november j.l. gekeken naar de live DBS-operatie op NPO1. Ook de manier waarop alles in beeld is gebracht vinden wij indrukwekkend, daarvoor onze complimenten voor Omroep Max, Zodiak en Charles Groenhuijsen.

Diepe hersenstimulatie is voor een aantal parkinsonpatiënten een behandeling waardoor ze veel van wat zij voorheen konden weer kunnen en dus een hogere kwaliteit van leven hebben. Hoewel resultaten indrukwekkend kunnen zijn, vinden wij het toch belangrijk om een aantal kanttekeningen te plaatsen.

Niet voor iedereen geschikt

Een DBS-operatie is helaas niet voor iedereen een optie. Er zijn een aantal contra-indicaties. Wanneer iemand bijvoorbeeld last heeft van depressiviteit, is deze operatie niet geschikt. Ook zijn er klachten waar deze operatie niet of nauwelijks effect op zal hebben, zoals spraak- en evenwichtsproblemen.

Mogelijke bijwerkingen

Daarnaast is het mogelijk dat de patiënt bijwerkingen zal ervaren. Zo kan het zijn dat mensen na een DBS-operatie een verandering in gedrag vertonen, zoals verhoogde impulsiviteit. Hierdoor moeten de stimulatieparameters soms aangepast worden. Er zal dan een compromis gezocht moeten worden tussen de positieve effecten op de motorische klachten en de negatieve effecten op het gedrag.

Laat u goed informeren

Het is belangrijk om te beseffen dat een DBS-operatie is een ingrijpende ingreep is, waarmee de ziekte van Parkinson niet genezen of geremd wordt. Het kan zijn dat u na verloop van tijd toch weer (meer) medicatie moet gaan slikken, omdat de symptomen weer toenemen. De ziekte schrijdt immers wel voort.

Laat u daarom goed informeren door uw neuroloog en/of parkinsonverpleegkundige. Daarnaast biedt de Parkinson Vereniging veel informatie, o.a. via haar website of tijdens de landelijke informatiedagen DBS/Duodopa/Apomorfine.

Klik hier om de uitzending terug te kijken.