Olga en Jerney vechten samen tegen Parkinson | parkinson-vereniging.nl

Olga en Jerney vechten samen tegen Parkinson

Olga Commandeur en Jerney Kaagman samen ambassadeur Parkinson Vereniging

Bunnik, april 2014 – Vanaf het moment dat Jerney Kaagman bekend maakte dat zij de ziekte van Parkinson heeft, zet zij zich in als ambassadeur van de Parkinson Vereniging en dus voor alle parkinsonpatiënten in Nederland. Wij zijn heel blij dat wij sinds kort ook Olga Commandeur onze ambassadeur mogen noemen.

Omdat beweging zo belangrijk is, juist voor parkinsonpatiënten, is Olga sinds begin dit jaar ambassadeur van de Parkinson Vereniging. Deze rol deelt zij samen met Jerney Kaagman. Beide dames voelen zich op hun eigen manier betrokken bij parkinsonpatiënten en de Parkinson Vereniging. Jerney Kaagman heeft zelf als parkinsonpatiënt dagelijks te maken met deze ziekte. Voor Olga komt haar betrokkenheid voort uit haar ervaring wat  beweging voor mensen met de ziekte van Parkinson kan doen.

Olga zet zich in om patiënten in beweging te krijgen

Als je aan Olga Commandeur denkt, dan denk je aan sport. Zij zet zich dagelijks in om mensen in bewegen te krijgen, onder andere met haar programma Nederland in Beweging (iedere werkdag, 9.15 uur op Nederland 1). Als ambassadeur van de Parkinson Vereniging ligt haar aandachtsgebied dan ook bij sport, want bewegen is belangrijk voor iedereen, maar zeker voor parkinsonpatiënten. Olga: “Bewegen is het beste medicijn”.

Olga is al lang bij de Parkinson Vereniging betrokken. In 2009 trok zij rondom Wereld Parkinson Dag (11 april) een week lang door het land om met parkinsonpatiënten te bewegen. Van salsadansen tot zwemmen, Olga deed het allemaal. “Het was hartverwarmend, mooi om te zien wat beweging met mensen doet. Een man die vroeger salsa had gedanst, danste weer; muziek laat je bewegen!” Sindsdien heeft Olga ieder jaar wel een beweegactiviteit met de Parkinson Vereniging verzorgd.

Wat kan allemaal nog wél: dat is een echte opsteker

Olga maakte kennis met Parkinson op de golfbaan. Daar kwam ze een kennis tegen met de ziekte van Parkinson. Hij kon niet meer golfen door zijn ziekte, maar wilde dat zó graag. Hij ging niet bij de pakken neer zitten, maar trainde hard. Nu heeft hij nog iedere week les en kan Olga nog steeds niet van hem winnen. Dit inspireerde Olga: “Dansen, zwemmen, golfen: richt je op wat je nog wél kunt. Dat is een echte opsteker”. Met deze positieve instelling zet zij zich in voor de vereniging en wil zij zoveel mogelijk parkinsonpatiënten aan het bewegen krijgen.

Op zaterdag 12 april is Olga Commandeur dagvoorzitter tijdens het Wereld Parkinson Dagsymposium van de Parkinson Vereniging. Het thema van deze dag is ‘Grip op Parkinson’.

Over de Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging biedt professionele steun aan mensen die zelf of in hun directe omgeving te maken hebben met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme. Deze steun bestaat uit activiteiten en voorzieningen die hun kwaliteit van leven bevorderen, vooral door hen te helpen zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren en goed geïnformeerd te zijn. De daarbij behorende doelstellingen zijn: kennis over de ziekte te verspreiden, krachten  bundelen, mee praten en beslissen en (wetenschappelijk) onderzoek  stimuleren. De Parkinson Vereniging heeft ruim 8700 leden.

Wilt u net zoals Olga en Jerney bijdragen aan de Parkinson Vereniging? Maak dan een donatie over op giro 37.87.700 (IBAN: NL31INGB0003787700)