Werkgroep Parkinsonismen aangesloten bij VSOP | parkinson-vereniging.nl

Werkgroep Parkinsonismen aangesloten bij VSOP

logo-zeldzaam-182x182.pngPer 13 november 2014 is de werkgroep Parkinsonismen aanegsloten bij de VSOP voor zeldzame en genetische aandoeningen. De werkgroep blijft uiteraard ook onderdeel van de Parkinson(isme) Vereniging.

De VSOP: voor zeldzame en genetische aandoeningen

De VSOP is, als stem van de ongeveer 70 aangesloten organisaties, actief voor zeldzame en genetische aandoeningen (waaronder erfelijke, chromosomale en aangeboren aandoeningen). Van daaruit brengen zij ook het patiëntenperspectief in het maatschappelijk debat  betreffende ethiek, onderzoek, preventie en innovatie in de zorg.

Zij zetten zich concreet in voor:

• beter kwaliteit en coördinatie van zorg voor een grote groep van zeldzame, genetische en aangeboren aandoeningen en hun gezamenlijke problematiek;
  • tijdige informatie en begeleiding bij vraagstukken rondom kinderwens, zwangerschap en erfelijkheid en meer begrip voor de ethische dilemma's die ouders en patiënten daarbij ondervinden;
  • meer wetenschappelijk onderzoek, preventie en therapieontwikkeling;
  • meer patiëntenparticipatie (in biomedisch) wetenschappelijk onderzoek en zorgbeleid.