Beeldvormingscampagne: “Geef hersenaandoeningen een gezicht! van start (DBC) | parkinson-vereniging.nl

Beeldvormingscampagne: “Geef hersenaandoeningen een gezicht! van start (DBC)

Beeldvormingscampagne: "Geef hersenaandoeningen een gezicht! gaat van start

Gepubliceerd op 31 maart 2016
Bron: Dutch Brain Council

logo_branding_van_de_brains.jpg

Op zaterdag 2 april gaat de beeldvormingscampagne van de Dutch Brain Council van start, genoemd: "Geef hersenaandoeningen een gezicht!" Op deze dag presenteren 13 verschillende hersen gerelateerde patiëntenorganisaties zich in één 20-meter lange stand (de zogenoemde Hersenstraat) tijdens de Huisartsenbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Op deze manier willen deze patiëntenorganisaties duidelijk maken dat patiënten met een hersenaandoening tot één van de grootste patiëntengroepen behoren van Nederland. Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid (VWS) en de Hersenstichting.

Naar schatting zijn er rond de vier miljoen mensen met een hersenaandoening in Nederland. Er zijn rond de honderd hersenaandoeningen bekend en zijn er meer dan 50 hersen gerelateerde patiëntenorganisaties in Nederland actief.

Deze beeldvormingscampagne is van de Dutch Brain Council en haar deelnemers en heeft vooralsnog een looptijd van drie jaar. De Dutch Brain Council is een platform voor hersen gerelateerde patiëntenorganisaties. Inmiddels hebben zich al 19 hersen gerelateerde patiëntenorganisaties aangesloten bij de Dutch Brain Council. De Dutch Brain Council heeft een aantal belangrijke doelstellingen, namelijk relevante informatie delen, samenwerking bevorderen tussen de deelnemers en collectieve belangenbehartiging namens de deelnemers. Het starten van een beeldvormingscampagne maakt onderdeel uit van collectieve belangenbehartiging.

Het is voor het uniek in Nederland dat zo veel verschillende hersen gerelateerde patiëntenorganisaties zich tegelijkertijd presenteren tijdens de Huisartsenbeurs.

Het logo is associatief bedoeld. Op deze manier worden de hersenen geprikkeld en iedereen kan er een eigen associatie bij hebben. Zo zitten er de kleuren rood, wit en blauw in. Je kunt in het logo gestileerde hersenen zien met een hersenstam, maar ook één of twee gezichten. De verschoven middellijn verbeeld dat hersen aandoeningen vaak verwrongen aspecten kent, zoals tics, tremors, krampen of persoonlijkheidsstoornissen. Maar ook kun je er een gedachtenwolkje in zien.

Tijdens de huisartsenbeurs presenteren de volgende organisaties zich onder de vlag van de beeldvormingscampagne:

- Dystonie Vereniging

- Epilepsie Vereniging Nederland

- Neurofibromatose Vereniging Nederland

- Stichting OPS (organo psycho syndroom)

- Stichting Restless Legs

- Vereniging van Huntington

- Hersenletsel.nl

- Parkinson Vereniging

- Nederlandse Vereniging van

Hoofdpijnpatiënten

- Medivera

- Pandas

- Herzenz

- Hersenstichting

Klik hier voor het officiële persbericht.