Terugblik Dance for Health event op Wereld Parkinson Dag | parkinson-vereniging.nl

Terugblik Dance for Health event op Wereld Parkinson Dag

Dance for Health vierde de kracht van dans op Wereld Parkinson Dag

Bron: Dance for Health
Geplaatst op 2 mei 2016

Op Wereld Parkinson Dag op 11 april vierden dansers van Stichting Dance for Health de kracht van dans in een gezamenlijke interpretatie van Het Zwanenmeer in een gratis dansevent in de Rotterdamse Schouwburg. Ook waren er die avond bijzondere optredens van Scapino Ballet Rotterdam en deden de ruim 200 bezoekers allemaal mee aan een dansworkshop onder leiding van balletmeester Andrew Greenwood. Iedereen – met of zonder Parkinson – was welkom.

Mag ik deze dans van u?
Eind januari lanceerden BRAND communicatie en Dance for Health gezamenlijk de campagne ‘Mag ik deze dans van u?’, om de bewustwording over de ziekte van Parkinson te bevorderen en te laten zien dat dansen weer plezier geeft in simpelweg bewegen. De campagne riep mensen over heel de wereld op om mee te dansen en een eigen dansfilmpje in te sturen. Van de ingezonden video’s werd een prachtige virtuele dansvoorstelling gemaakt, die op 11 april in de Rotterdamse Schouwburg in première ging: https://youtu.be/gAWaJ0Ox2Ps

Zwanenmeer
Dance for Health organiseert danslessen voor mensen met Parkinson, reuma en MS en zet zich in om met dans de kwaliteit van leven te verbeteren. Het lijkt misschien geen logische keuze om te gaan dansen als bewegen moeilijker wordt. Toch helpt dans juist om iemand zich weer even sterk en vrij te laten voelen en de ziekte even te vergeten. Dans prikkelt de creativiteit en helpt om eigen kracht en mogelijkheden te herontdekken. De afgelopen maanden oefenden de dansers in de wekelijkse lessen met bewegingen uit Het Zwanenmeer. Het resultaat werd getoond in een gezamenlijke performance op Wereld Parkinson Dag in de Rotterdamse Schouwburg.

Wekelijkse danslessen
Dance for Health werd in 2012 opgericht door gepassioneerd dansliefhebber en parkinsonpatiënt Marc Vlemmix en balletmeester Andrew Greenwood. Samen ontwikkelden zij een methode waar mensen met Parkinson zich door dans beter en vrijer gaan bewegen. Dance for Health verzorgt wekelijkse danslessen in: Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Breda, Eindhoven, Tilburg, Grave, Haarlem, Roosendaal, Den Bosch en Utrecht. Kijk voor meer informatie en het aanmelden voor een proefles op www.danceforhealth.nl.