Zorg en kennis bundelen rond patiënt met zeldzame aandoening | parkinson-vereniging.nl

Zorg en kennis bundelen rond patiënt met zeldzame aandoening

Expertisecentra gaan samenwerken in Nederland en Europa

Geplaatst op 21 maart 2016
Bron: persbericht 10 maart van VSOP en mede namens NFU

Zorg en kennis bundelen rond de patiënt met een zeldzame aandoening

De zorg voor de 1 miljoen kinderen en volwassenen met zeldzame aandoeningen in Nederland is sterk in beweging. Vorig jaar verleende minister Schippers van VWS een officiële erkenning aan bijna 300 expertisecentra in universitair medische centra,een aantalgrote algemene-en categorale ziekenhuizen. Deze expertisecentra verlenen zelf zorg, ondersteunen andere zorgprofessionals rond de patiënt en verrichten onderzoek om de zorg voor mensen met zeldzame ziekten verder te verbeteren. Op donderdag 10 maart bespraken behandelaars en vertegenwoordigers van ouder-en patiëntenorganisaties de stand van zaken op de Nationale Conferentie Zeldzame Aandoeningen, georganiseerd door de VSOP, vereniging van patiëntenorganisatiesvoor zeldzame en genetische aandoeningen, en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Beide organisaties speelden een belangrijke rol in de totstandkoming en toetsing van de expertisecentra.

Klik hier om het persbericht verder te lezen.