Een nieuwe zorgverzekering kiezen (2017) | parkinson-vereniging.nl

Een nieuwe zorgverzekering kiezen (2017)

Geplaatst op: donderdag 24 november

Een nieuwe zorgverzekering kiezen (2017)

Op of rond 19 november valt de nieuwe zorgverzekeringspolis op de mat. Vanaf dat moment staan mensen weer voor de vraag: welke zorgverzekering kies ik? We weten dat een op de vijf mensen moeite heeft een goede zorgverzekering te kiezen. Er zijn veel polissen, het is ingewikkeld en mensen krijgen te weinig informatie om echt goed te kunnen kiezen. Niet iedereen weet waar hij of zij op moet letten bij het kiezen. En wat wel én wat niet wordt vergoed. Een goed beeld geven deze straatinterviews.

Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de informatie over zorgverzekeringen en polissen duidelijk en bruikbaar moet zijn als mensen een passende zorgverzekering zoeken. Ook vinden we dat de zorg en dus ook de zorgverzekering voor iedereen betaalbaar moet zijn. Daar gaan we ons dit jaar weer hard voor maken.

Op onze website vindt u informatie en extra tips en uitleg voor mensen die veel zorg nodig hebben. Dit is te zien bij de veelgestelde vragen en de tips.  Met Pharos, het expertisecentrum gezondheidsverschillen, maakten we een informatiekaart voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Voor mensen met een specifieke aandoening hebben we onder het kopje Handig tips opgenomen.

Zorgverzekeringskaart Basisverzekering

In onze strijd voor duidelijke informatie over zorgverzekeringen onderzochten we met de Consumentenbond in 2015 welke informatie mensen nodig hebben om een zorgverzekering te  kiezen. Het bleek dat er veel behoefte is aan heldere informatie over polissen en aan informatie die het mogelijk maakt om polissen met elkaar te vergelijken. Wij maakten een voorstel voor verzekeraars: het Polisprofiel. Zorgverzekeraars Nederland heeft op basis hiervan een ‘Zorgverzekeringskaart Basisverzekering’ ontwikkeld.

De kaart is dit najaar voor het eerst op de website van iedere zorgverzekeraar te vinden. We zijn blij dat ons initiatief is opgepakt en dat alle zorgverzekeraars met dezelfde kaart gaan werken. Dat is een stap in de goede richting. Maar het is nog onduidelijk of de kaart daadwerkelijk wat gaat opleveren. Wij willen dat het ook gemakkelijker wordt polissen te vergelijken. Het kan dus beter. Daarom vinden we dat de Zorgverzekeringskaart goed geëvalueerd moet worden. Wij doen tijdens het overstapseizoen een peiling naar hoe mensen de kaart ervaren. Deze peiling kan gebruikt worden voor verdere ontwikkeling van de Zorgverzekeringskaart. Daarnaast willen we dat er ook een kaart komt voor de aanvullende verzekeringen.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland