Minister wil DBS-operatie in meer behandelcentra toestaan | parkinson-vereniging.nl

Minister wil DBS-operatie in meer behandelcentra toestaan

DBS.jpg

Minister wil meer ziekenhuizen toestemming geven voor DBS-operatie

Naar aanleiding van een artikel over wachtlijsten voor een Deep Brain Stimulation (DBS) in de Telegraaf, waarvoor de directeur van de Parkinson vereniging werd geïnterviewd, werden op 20 februari vragen gesteld in de Tweede Kamer. Als gevolg hiervan heeft er op 19 maart een gesprek plaatsgevonden tussen het ministerie van VWS en de Parkinson Vereniging.

Meer behandelcentra

Na de media-aandacht, de Kamervragen en het gesprek dat heeft plaatsgevonden heeft minister Bruno Bruins te kennen gegeven meer ziekenhuizen toestemming te willen geven voor het verrichten van een DBS-operatie. Nu mogen maar zeven ziekenhuizen de zogeheten diepe hersenstimulatie (DBS) aanbieden en moeten patiënten vaak lang wachten.

Ook in Nijmegen

Vorige maand sloeg de Tweede Kamer aan op berichten over honderden parkinsonpatiënten op wachtlijsten die noodgedwongen uitwijken naar buitenlandse ziekenhuizen. Bruins beloofde zich over de zaak te buigen, maar wees er wel op dat het Nijmeegse Radboudumc al op het punt stond de behandeling ook te gaan aanbieden.

Dat ziekenhuis heeft inmiddels de eerste patiënt behandeld, schrijft de minister aan de Kamer. Hij weet dat nog een ander ziekenhuis DBS wil gaan aanbieden en hij belooft daar 'welwillend' naar te kijken. (Bron: NU.nl)