Pakket met keuzehulp voor verpleging en verzorging thuis | parkinson-vereniging.nl

Pakket met keuzehulp voor verpleging en verzorging thuis

Gepubliceerd op 6 juni 2017
Bron: Patiëntenfederatie Nederland

Het is belangrijk om een passende thuiszorgaanbieder te kiezen. Maar het blijkt nog lastig om de aanbieder te kiezen die het beste bij de wensen van de patiënt past. Bijvoorbeeld omdat mensen niet weten hoe ze verpleging en verzorging thuis regelen of omdat bruikbare informatie er niet is of gevonden wordt. Daarom heeft Patiëntenfederatie Nederland een drietal keuzehulpen voor verpleging en verzorging thuis ontwikkeld.

Het gaat om de folders ‘Uw route naar zorg thuis’ en ‘Zorg Thuis, wat vindt u belangrijk?’ en een online vergelijkingshulp voor patiënten die een aanbieder voor verpleging en verzorging thuis moeten kiezen.

‘Uw route naar zorg thuis’ is bedoeld voor mensen die verpleging en verzorging thuis nodig hebben. In de folder nemen we met de mensen door wat de stappen richting passende wijkverpleging zijn. Denk daarbij aan het in gang zetten van het thuiszorgtraject, het gesprek over waarbij hulp nodig is en de afstemming die nodig is met de zorgverlener.

Met de folder ‘Zorg Thuis, wat vindt u belangrijk’ kunnen mensen zich voorbereiden op het eerste gesprek met de wijkverpleegkundige. Door deze folder kunnen patiënten beter benoemen wat voor hen belangrijk is. Zodoende kunnen zorgverleners de zorg beter afstemmen op de wensen van patiënten.

De vergelijkingshulp ‘Verpleging en verzorging thuis’ helpt de degene die hulp nodig heeft bij het vinden van een organisatie die verpleging en verzorging thuis biedt. Die patiënt vult zijn plaats in en ziet daarna een lijst van zorgaanbieders die in die regio verpleging en verzorging thuis bieden. Daarna kan de patiënt de zorgaanbieders met elkaar vergelijken. Dat kan op basis van een overzicht van hoe de thuiszorgorganisaties scoren op een zestal gebieden. De vergelijkingshulp is gebaseerd op waarderingen die op ZorgkaartNederland te vinden zijn.

De vergelijkingshulp verpleging en verzorging thuis is te vinden op ZorgkaartNederland (https://www.zorgkaartnederland.nl/vergelijkingshulpen/vergelijkingshulp-verpleging-en-verzorging-thuis). Digitale versies van de folders kunt u downloaden van de websites www.patientenfederatie.nl (https://www.patientenfederatie.nl/themas/verpleging-en-verzorging-thuis/handige-links)