Parkinson Vereniging betrokken bij nieuw grootschalig onderzoek van Radboudumc | parkinson-vereniging.nl

Parkinson Vereniging betrokken bij nieuw grootschalig onderzoek van Radboudumc

Geplaatst op 30 september 2016

Op vrijdagmiddag 30 september vindt de kick-off plaats van een grootschalig onderzoek naar oorzaak en verloop van de ziekte van Parkinson. Voor dit onderzoek is het Radboudumc een samenwerking aangegaan met o.a. het life science bedrijf Verily.

Het initiatief tot dit grootschalige onderzoek is door de Parkinson Vereniging met enthousiasme ontvangen. Met haar bescheiden rol in de studie staat de Parkinson Vereniging vooral voor het bewaken van de patiëntenbelangen, zowel in de onderzoeksfase als later bij het beschikbaar stellen van onderzoeksresultaten.

Wat dit onderzoek kan betekenen voor de parkinsonpatiënt en waarom de vereniging dit onderzoek steunt, vertelt Eric Roos (voorzitter van de Parkinson Vereniging) in een interview met het NOS Journaal. Dit item kunt u terugzien via de link: http://nos.nl/uitzending/19020-nos-journaal.html (vanaf 3.04 minuten).

Daarnaast is het onderzoek later nog uitgebreider aan bod gekomen in het volgende NOS Journaal. Dit item kunt u terugzien via de link: http://www.npo.nl/nos-journaal/30-09-2016/POW_02990898 (vanaf 13.40 minuten).

Daarnaast staat er op het NOS ook een artikel over dit onderzoek: http://nos.nl/artikel/2135155-big-data-onderzoek-naar-parkinson-met-respect-voor-privacy.html

Meer informatie over het onderzoek, vindt u verder op de website van Radboudumc. http://nieuws.radboudumc.nl/grootschalig-onderzoek-naar-de-ziekte-van-parkinson/