Parkinson Vereniging geeft nieuwe brochure uit over geavanceerde therapieën | parkinson-vereniging.nl

Parkinson Vereniging geeft nieuwe brochure uit over geavanceerde therapieën

Geplaatst op 10 april 2017

Bij de ziekte van Parkinson is het essentieel dat de behandeling aansluit bij wat u op dat moment nodig heeft. Hoe die behandeling eruit ziet, wordt door uw neuroloog samen met u bepaald aan de hand van specifieke omstandigheden en klachten. Dit is dus voor iedereen verschillend. Daarnaast is het zo dat de behandeling vaak verandert in de loop der tijd. Als de klachten heviger worden en/of als de medicijnen die u gebruikt minder goed blijken te werken, kunt u samen met uw neuroloog de behandeling bijstellen.

In sommige gevallen is dit een aanpassing in de medicatie, maar wanneer dit onvoldoende blijkt te werken, kan er ook worden gekeken naar ‘geavanceerde therapieën’. Dit is een verzamelterm voor Deep Brain Stimulation (DBS), een Apomorfine pomp of een Duodopa pomp.

Het is mogelijk dat u al langere tijd aan parkinson lijdt en momenteel nadenkt over een volgende stap in uw behandeling. Ook kan het zijn dat u alvast wilt weten wat de opties zijn voor als uw (huidige) medicatie onvoldoende effect meer heeft. Juist om u te informeren over de verschillende geavanceerde therapieën, heeft de Parkinson Vereniging een brochure over geavanceerde therapieën ontwikkeld. Klik hier om deze brochure te downloaden.

Wilt u de brochure bestellen? Dat kunt u doen via deze link.