Sponsorlopers halen ruim € 17.000 op voor Parkinson Vereniging tijdens Nijmeegse Vierdaagse | parkinson-vereniging.nl

Sponsorlopers halen ruim € 17.000 op voor Parkinson Vereniging tijdens Nijmeegse Vierdaagse

Bijgewerkt op 25-7-2017

Tientallen kilometers afleggen ondanks dat je de ziekte van Parkinson hebt. Een aantal lopers is dit jaar tijdens de Nijmeegse Vierdaagse de uitdaging aangegaan. Een ander deel van onze sponsorlopers liep voor een dierbare met parkinson. Bij elkaar hebben de lopers zo’n € 16.500 opgehaald voor de vereniging.

Lopen voor het goede doel
Net als eerdere jaren werd er tijdens de Nijmeegse Vierdaagse voor verschillende goede doelen gelopen. De Parkinson Vereniging was daar één van. Deze editie was naast warm en zwaar ook heel bijzonder. Niet alleen voor de lopers, maar ook voor de vereniging. Zo bestaan wij precies 40 jaar en is het daarnaast exact 200 jaar geleden dat de ziekte van Parkinson voor het eerst werd beschreven.

In beweging blijven
Olga Commandeur, bekend als presentatrice van het televisieprogramma ‘Nederland in Beweging’, heeft alle lopers dit jaar weer goed in beweging gekregen. Als bewegingsambassadeur van de Parkinson Vereniging heeft zij op maandag 17 juli, onder begeleiding van live-band Catch!, op De Wedren in Nijmegen voor alle lopers en overige geïnteresseerden een warming-up verzorgd. Gezien de positieve reacties die wij hierop kregen, was deze work-out zeer geslaagd!

Enthousiasme
Na de warming-up begon voor de lopers het ‘echte’ werk. Van 18 t/m 21 juli hebben zij allemaal vele kilometers te voet afgelegd. Zo ook Steven en Joyce Lobregt. Zij liepen, samen met vriendin Mandy, voor hun partner en moeder Amber die drie jaar geleden op 47-jarige leeftijd de diagnose parkinson kreeg. “Wij dachten dat deze ziekte alleen bij ‘oude’ mensen voorkwam. Niemand had dit dus zien aankomen. We kunnen niet anders zeggen dan dat de impact van Amber haar ziekte groot is, ook op ons gezin. Je ziet iemand op bepaalde punten veranderen. Ook nemen de kinderen steeds meer huishoudelijke dingen van haar over,” aldus Steven.

Onderzoek en lotgenotencontact
Ook Rinus van der Gaag was erg gemotiveerd om zoveel mogelijk geld bij elkaar te lopen voor de vereniging. Niet alleen is hij zelf parkinsonpatiënt, ook vindt hij het belangrijk dat er met het opgehaalde geld straks belangrijke dingen worden gedaan. “Ik hoop dat de vereniging het geld steekt in onderzoek naar de oorzaak van de ziekte.” De familie Lobregt weet nog wel een goede bestemming: “Ik denk dat veel mensen met deze ziekte, maar ook hun familieleden, het fijn zouden vinden om bij elkaar te komen om over hun klachten en ervaringen te praten,” zo sluit Steven af.

Naast onderzoek en lotgenotencontact, wil de Parkinson Vereniging met de opbrengst ook parkinson(isme) beter op de kaart zetten, bijvoorbeeld door het vernieuwen van voorlichtings- en cursusmateriaal.