Verpakking van Sinemet wordt nader bekeken

26 april 2018

UPDATE 26-04-2018

MSD heeft laten weten dat er wordt gewerkt aan een nieuw voorstel voor verbetering van de verpakking van Sinemet, naar aanleiding van de geïnventariseerde klachten. Het proces van een verpakkingswijziging als deze kost wel enige tijd, gezien de voorgeschreven procedures die hiervoor gelden. De Parkinson Vereniging volgt de ontwikkelingen nauwgezet en zal u op de hoogte stellen wanneer er nieuws te melden is.

De oude verpakking heeft plaatsgemaakt voor doordrukstrips.

Aandacht voor verpakking Sinemet

In de afgelopen maanden hebben leden van de vereniging klachten geuit over de nieuwe verpakking van Sinemet. Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging, heeft hierover contact gehad met fabrikant MSD. MSD meldde in mei dat de verpakking was veranderd. Vroeger zat het medicijn in een glazen pot, MSD is overgegaan naar een blisterverpakking.

Klachten over verpakking

Een voorbeeld van een klacht van een van de leden: “Al meer dan tien jaar gebruik ik als parkinsonpatiënt Sinemet, gecombineerd met Levodopa/Carbidopa. De Sinemet zat tot nu toe in een glazen potje met een blikken deksel. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik de laatste keer van de apotheek de Sinemet niet meer in een glazen potje, maar in een stripverpakking. En wat voor een stripverpakking: ik krijg de tabletten niet uit de strip, mijn man moet dit voor mij doen. Bij hem komt ongeveer de helft heel uit de strip en de andere helft breekt doormidden bij het doordrukken. Bij het breken krijg je twee halve stukjes en een heleboel gruis, dus een heleboel medicijn verlies. Ik heb dit onze apotheker gemeld en die zegt dat de verpakking in glazen potjes uit de handel is gehaald.”

MSD heeft hierover het volgende gemeld

'MSD neemt de klachten serieus en heeft het probleem bij de fabrikant aangekaart. Er is een procedure gestart om te kijken of een plastic fles een mogelijke optie is. Hiervoor moet worden gekeken of de werkbaarheid van het medicijn gelijk blijft. De goedkeuring voor een nieuwe verpakking kan een halfjaar tot een jaar duren. Terug naar de glazen pot is geen optie.'

Zodra er meer informatie bekend is, neemt MSD weer contact op met de Parkinson Vereniging. Nieuwe informatie wordt gedeeld op de website en via sociale media. Een pillenuitdrukker kan wellicht uitkomst bieden wanneer u de pillen moeilijk uit de verpakking kunt krijgen.