Eiwitlevels gerelateerd aan parkinsonsymptomen

20 februari 2018

De ziekte van Parkinson kan zich verschillend uiten per patiënt, met ieder zijn/haar eigen symptomen en ernst. Tot voor kort was er nog geen biologische verklaring voor deze verscheidenheid tussen patiënten. Maar een onderzoeksgroep aan Colombia University heeft gevonden dat het eiwitgehaltes in de ruggenmergvloeistof gekoppeld zijn aan specifieke parkinsonsymptomen. Bij dit onderzoek waren 120 matig gevorderde parkinsonpatiënten en 100 gezonde vrijwilligers betrokken. Verschillende biologische stoffen werden gemeten op twee tijdstippen over twee weken.

Alfa-synucleïne

Eén van deze markers was alfa-synucleïne. Dit is het bekende eiwit dat zich ophoopt in cellen en hiermee parkinson kan veroorzaken. Wat bleek, patiënten die meer problemen hadden met stabiliteit en lopen hadden een lager alfa-synucleïne level in de ruggenmergvloeistof, in vergelijking met patiënten die meer last hadden van tremor. Levels in bloed en in speeksel verschilden niet tussen parkinsonpatiënten en gezonde vrijwilligers.

Beta-amyloïde

Een andere marker die onderzocht werd is beta-amyloïde. Dit eiwit stapelt zich bij patiënten met de ziekte van Alzheimer. Parkinsonpatiënten hadden een lager beta-amyloïde level in de ruggenmergvloeistof in vergelijking met de controle groep van gezonde vrijwilligers.

Diagnostische test

Dit zijn belangrijke inzichten voor het vinden van een toegankelijke diagnostische test om de ziekte te kunnen volgen. Verder leveren deze resultaten een belangrijke bijdrage aan het begrijpen van de biologie achter de ziekte van Parkinson, en aan de medicijnontwikkeling. De volgende stap is om de resultaten van dit onderzoek te controleren in een grotere groep van 1.500 parkinsonpatiënten, mensen met risicofactoren, en gezonde vrijwilligers.

Bron: www.michaeljfox.org/mobile/news-detail.php?protein-levels-linked-to-parkinson-gait-difficulty-and-cognitive-problems&os_cid=fb-a1b36000005U5oP