Vasculaire dementie

Doordat kleine bloedvaatjes beschadigd zijn door ouderdom of een ongezonde leefstijl raken ze verzwakt. De wanden kunnen scheuren en gaan bloeden. Een andere oorzaak is een afsluiting van een bloedvat door een bloedpropje, waardoor een herseninfarct optreedt.

Ook kan de aandoening ontstaan door een grote bloeding. Hierdoor krijgen de cellen niet voldoende zuurstof en raken blijvend beschadigd. De hersenbeschadiging is vaak zichtbaar op een MRI- of CT-scan. Voor meer informatie kunt u terecht bij Alzheimer Nederland. Klik hier om de folder over vasculaire dementie van Alzheimer Nederland te downloaden.

Overige vormen zijn: medicamenteus parkinsonisme, toxische parkinsonisme, parkinsonisme door een infectie, en ziekte van Wilson.

De bijeenkomsten en activiteiten bij de Parkinson Vereniging voor mensen met een parkinsonisme richten zich op mensen met MSA-P, PSP en CBD, omdat voor de overige ziektebeelden bovengenoemde andere organisaties actief zijn.

Labels: