Deelnemers gezocht voor onderzoek naar toepasbaarheid van EEG voor het detecteren en voorspellen ‘bevriezen van lopen’ bij parkinson

Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen last hebben van ‘freezing of gait’, ofwel bevriezen van lopen. Bevriezen van lopen is het gevoel dat de voeten vastgeplakt zitten aan de grond. Tijdens bevriezen van lopen hebben mensen een verhoogde kans op vallen. Cues, zoals geluid of strepen op de vloer, kunnen bevriezen van lopen verminderen. Bij voorkeur is een cue alleen aanwezig als iemand dreigt te bevriezen. Het is dus noodzakelijk dat we kunnen voorspellen wanneer iemand dreigt te bevriezen. Waarschijnlijk is dit mogelijk via EEG (elektro-encefalogram). Een EEG is een onderzoek waarbij hersenactiviteit via de huid op het hoofd wordt gemeten. De elektroden, kleine metalen plaatjes, worden op het hoofd geplaatst in een soort badmuts.

Doel van het onderzoek

In dit onderzoek krijgen deelnemers een soort badmuts op, waarop de elektroden worden geplaatst. Hiermee kunnen we de hersenactiviteit meten. Vervolgens vragen we deelnemers om een aantal looptaken uit te voeren, vergelijkbaar met situaties uit het dagelijks leven. Dit doen we om bevriezen van lopen uit te lokken. In het onderzoek evalueren we of we door middel van EEG bevriezen van lopen kunnen detecteren en voorspellen.

Wat houdt deelname aan het onderzoek in?

• Eenmalig bezoek aan Radboud Universiteit in Nijmegen (+/- 3 uur)
  • Schriftelijke toestemmingsverklaring voor deelname
  • Tijdens het onderzoek vragen we u een aantal looptaken uit te voeren (afstand +/- 150 meter)
  • Hersenactiviteit wordt gemeten via een draadloos EEG systeem.
  • Uw hartslag, beweging en de drukverdeling onder de voet worden gemeten door middel van sensoren.

Deelnemers aan het onderzoek komen eenmalig naar Radboud Universiteit in Nijmegen. Het onderzoek duurt ongeveer 3 uur. Het onderzoek bevat het invullen van enkele vragenlijsten en het uitvoeren van een looptaak. De totale loopafstand bedraagt ongeveer 150 meter verdeeld over een aantal sessies, waarbij een onderzoeker met de deelnemer meeloopt. Tijdens de looptaak wordt gevraagd taken uit te voeren als een hele of halve draai of het lopen door een deur.

Wat is de belasting van het onderzoek?

Het onderzoek wordt tijdens ‘off’ uitgevoerd, 12 uur na inname van parkinsonmedicatie. Hierdoor kunnen parkinson-symptomen tijdelijk toenemen. Dit verdwijnt weer zodra de vaste medicijnen na het onderzoek worden ingenomen. Uw behandelend neuroloog wordt gevraagd toestemming te geven voor dit onderzoek. Het meten van hersenactiviteit door middel van EEG is niet pijnlijk. Mensen met bevriezen van lopen hebben verhoogd risico om te vallen. Tijdens het experiment loopt er altijd iemand naast u, waardoor u niet kunt vallen. Reiskosten worden vergoed.

Voor iedereen die meedoet aan dit onderzoek is een verzekering afgesloten. De verzekering dekt schade door het onderzoek. Niet alle schade is gedekt. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met Msc Ying Wang. U vindt haar contactgegevens onderaan deze brief.

Wie kan er meedoen aan het onderzoek?

U kunt meedoen aan dit onderzoek als u de ziekte van Parkinson heeft en meer dan één keer per dag bevriezen van lopen ervaart. U kunt niet meedoen als u veel problemen met het geheugen of concentratie heeft. Ook kunt u niet meedoen als u een andere aandoening heeft die het looppatroon beïnvloedt, zoals artrose. Daarnaast moet u 150 meter kunnen lopen zonder hulpmiddelen als een wandelstok of rollator.

Meer informatie?

Wanneer u interesse heeft in een van beide onderzoeken, neemt u dan gerust (vrijblijvend) contact op.

Hartelijk dank voor uw interesse in ons onderzoek!

Msc Ying Wang

Radboud Universiteit Nijmegen