1: Werken en de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme

Werk vormt vaak ongemerkt de basis van uw leven. Het biedt niet alleen maar inkomen, maar ook structuur, voldoening, zinbeleving en niet te vergeten, sociale contacten. Parkinson heeft invloed op het werk, maar het is zaak om niet vroegtijdig uit het werk te verdwijnen.

afnemen.png

Uw vermogen om meerdere dingen min of meer tegelijk te doen neemt af. Dat heeft invloed op de kwaliteit en vooral de snelheid van uw werkzaamheden. Ook kunt u gevoeliger worden voor werkdruk. Vaak kunt u beter functioneren in een stabiele omgeving. In de praktijk is zichtbaar dat functies die tijd en ruimte bieden die niet in de frontlinie liggen, het meest tegemoet komen aan de veranderde mogelijkheden van mensen met parkinson.

Veranderde mogelijkheden

Als u er samen met uw werkgever in slaagt het werk wat meer in te richten naar die veranderde mogelijkheden, is de kans kleiner dat u vroegtijdig stopt met werken. Maar parkinson is een progressieve ziekte. De snelheid waarmee de klachten zich ontwikkelen en de aard van de klachten, is voor iedereen verschillend. In zekere zin is het verloop onvoorspelbaar.

Maar er komt een moment dat het werk, ondanks aanpassingen, een belasting gaat vormen met mogelijk stress als gevolg. Het werk kan dan een groter probleem worden dan de parkinson.

• Ongeveer 8 jaar na het stellen van de diagnose parkinson werkt 50% van de werkenden niet meer.
  • Hoe jonger men de diagnose krijgt, hoe langer men doorwerkt.
  • Hoe eerder er aanpassingen noodzakelijk zijn, hoe korter men doorwerkt.

(bron: Onderzoek “werken met Parkinson”, 2012)

Denk goed na voordat u overweegt te stoppen

Op het moment dat alle energie uitgaat naar het werk en ‘thuis’ alleen nog maar wordt gebruikt om bij te tanken, is het zaak om in samenspraak met werkgever, bedrijfsarts en eventueel uw partner na te denken over stoppen met werken. U moet daarbij niet over één nacht ijs gaan.

Het is aan te bevelen om een financiële inschatting maken van de toekomst bij arbeidsongeschiktheid. Vergeet daarbij niet na te denken over wat u daarna gaat doen. Alleen, maar ook samen met uw eventuele partner.

Zinvol leven

Arbeidsongeschikt betekent niet levensongeschikt! Levensplezier, gevoel van eigenwaarde en zinvol leven bereikt u niet alleen. Daarom kiezen veel mensen ervoor om vrijwilligerswerk te gaan doen. Ook daarbij geldt dat u goed moet nadenken welk type vrijwilligerswerk bij u past. Ook de zorg voor kinderen en kleinkinderen krijgt bij velen een grotere plaats in het leven. Er zijn zoveel mogelijkheden om op een zinvolle manier door te gaan met leven. Maar daar moet u wel over nadenken.

De werkgroep 'Parkinson en Werk' verzorgt regelmatig een workshop over werken met parkinson. Een overzicht van geplande cursussen en workshops staat op de pagina van de Parkinson Academie. Heeft u een persoonlijke vraag over werken met parkinson? Stuur dan een mail naar de helpdesk van de werkgroep 'Parkinson en Werk' onder vermelding van 'Parkinson en Werk'.

Mail nu naar de helpdesk

Labels: