1: Werken en de ziekte van Parkinson of parkinsonisme

Werk vormt vaak ongemerkt de basis van je leven. Het biedt niet alleen maar inkomen, maar ook structuur, voldoening, zinbeleving en niet te vergeten, sociale contacten. Parkinson beïnvloedt altijd het werk maar het is zaak om niet vroegtijdig uit het werk te verdwijnen. Bijvoorbeeld uw vermogen om meerdere dingen min of meer tegelijk te doen neemt drastisch af. Dat heeft grote invloed op de kwaliteit en vooral snelheid van je werkzaamheden. Ook worden mensen met parkinson gevoeliger voor druk en functioneren  ze vaak beter in een stabiele omgeving. In de praktijk zie je dat functies die tijd en ruimte bieden, niet in de frontlinie liggen, het meest tegemoet komen aan de veranderde mogelijkheden van mensen met parkinson.

Als u samen met uw werkgever er in slaagt het werk wat meer in te richten naar die veranderde mogelijkheden, is de kans kleiner dat u vroegtijdig uit het werk verdwijnt. Maar parkinson is een progressieve ziekte. De snelheid waarmee de klachten zich ontwikkelen en de aard van de klachten, is voor iedereen verschillend. In zekere zin is het verloop onvoorspelbaar.

Maar er komt een punt dat het werk, ondanks aanpassingen een belasting gaat vormen. En dan is het een stressbron van jewelste. Het werk wordt dan een groter probleem dan de parkinson.

• Na ongeveer 8 jaar na het stellen van de diagnose parkinson werkt 50% van de werkenden  niet meer.
  • Hoe jonger men de diagnose krijgt, hoe langer men doorwerkt.
  • Hoe eerder er aanpassingen noodzakelijk zijn, hoe korter men doorwerkt.

(bron: Onderzoek “werken met Parkinson”, 2012)

Denk goed na voordat u overweegt te stoppen

Op het moment dat alle energie uitgaat naar het werk en ‘thuis’ alleen nog maar wordt gebruikt om bij te tanken is het zaak in samenspraak met werkgever, bedrijfsarts en evt. partner na te denken over stoppen. U moet daarbij niet over één nacht ijs gaan.

Het is aan te bevelen om een financiële inschatting maken van de toekomst bij arbeidsongeschiktheid. Vergeet daarbij niet na te denken over wat u daarna gaat doen. Alleen maar ook samen met uw eventuele partner.

Arbeidsongeschikt  betekent niet levensongeschikt! Levensplezier, gevoel van eigenwaarde en zinvol leven bereikt u niet in uw eentje! Daarom kiezen veel mensen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Ook daarbij geldt dat u goed moet nadenken welk type vrijwilligerswerk bij u past. Ook de zorg voor kinderen en kleinkinderen gaat bij velen een grotere plaats krijgen in het leven. Er zijn zoveel mogelijkheden om op een zinvolle manier door te gaan met leven.

Maar daar moet u wel over nadenken.

De werkgroep 'Parkinson en Werk' verzorgt regelmatig een workshop over werken met parkinson. Een overzicht van geplande cursussen en workshops staat op de pagina van de Parkinson Academie. Heeft u een persoonlijke vraag over werken met parkinson? Stuur dan een mail naar de helpdesk van de werkgroep 'Parkinson en Werk' onder vermelding van 'Parkinson en Werk'.

Mail nu naar de helpdesk

Labels: