De Parkinson Vereniging zoekt patiëntonderzoekers

Helpt u mee het verschil te maken bij wetenschappelijk onderzoek?

Inbreng van patiënten is onmisbaar

De inbreng van patiënten bij wetenschap­pelijk onderzoek is onmisbaar. Sinds vijf jaar participeren zo’n 15 vrijwilligers van de Parkinson Vereniging in onderzoeksprojecten. Zij denken en praten mee met onderzoekers vanuit het belang van patiënten, naasten en mantelzorgers. Hun inbreng leidde tot hele concrete voorstellen, bijvoorbeeld op het gebied van relevantie, uitkomstmaten en ethiek, en met impact op bijvoorbeeld de onderzoeksaanpak en zorgkwaliteit.

Meld u aan als patiëntonderzoeker

Om dit belangrijke werk te kunnen voortzetten zoekt de Parkinson Vereniging versterking van het team met ca. tien patiëntonderzoekers. Spreekt het bovenstaande u aan en bent u iemand die het patiëntenperspectief goed kan vertolken, dan is de functie van patiëntonderzoeker misschien iets voor u.

Ervaring met wetenschappelijk onderzoek of met een functie in de zorgsector kan een voordeel zijn, maar is niet vereist. In feite bestaat er niet een op maat gemaakte opleiding. Wat wel belangrijk is:  ervaring in het omgaan met de aandoening en de medische, maatschappelijke en psychosociale gevolgen. Dat betreft zowel personen die de diagnose ziekte van Parkinson of parkinsonismen hebben gekregen, maar ook hun naasten en mantelzorgers.  Dus ook wanneer u tot deze laatste groepen behoort, wordt u verzocht zich op te geven.

Interesse?

Voor meer informatie over patiëntonderzoekers kunt u bellen met Masja van het Hoofd (030 - 6561369). Voor aanmeldingen kunt u tot 1 november een mail sturen naar: onderzoek@parkinson-vereniging.nl. In november en december vinden selectiegesprekken plaats.

Hier leest u meer over de patiëntonderzoekers

Labels: