Parkinson Op Maat: een onderzoek naar persoonsgerichte zorg. Helpt u mee?

De ziekte van Parkinson is ingewikkeld en de uiteenlopende symptomen zijn voor iedereen anders. Op dit moment begrijpen artsen nog niet wat deze grote verschillen veroorzaakt. Dit maakt het lastig om te voorspellen hoe de ziekte zich zal ontwikkelen en om per persoon de beste behandeling te bepalen. De Parkinson Op Maat-studie hoopt hier verandering in te brengen door 650 mensen met parkinson 2 jaar lang nauwkeurig te volgen.

Doel van het onderzoek

Het uiteindelijke doel van de Parkinson Op Maat-studie is om mensen met parkinson de best mogelijke en op het individu afgestemde zorg te bieden. Zo hopen we dat artsen op den duur nauwkeuriger kunnen vertellen hoe de toekomst van mensen met parkinson eruit ziet en wat zij kunnen doen om deze positief te beïnvloeden. Dit willen we bereiken door nieuwe kennis op te doen om meer inzicht te krijgen in het ontstaan en verloop van de ziekte, data te delen om het onderzoek naar parkinson te versnellen en deze data veilig te borgen.

Doelgroep

U kunt deelnemen aan de Parkinson Op Maat-studie als u in de afgelopen 5 jaar de diagnose parkinson heeft gekregen. In totaal kunnen 650 mensen deelnemen aan deze studie.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor deelname aan het onderzoek komt u in 2 jaar tijd 3 keer naar het Radboudumc. Tijdens deze bezoeken vinden de volgende metingen plaats:

• Hartfilmpje en bloeddrukmeting
  • Hersenscan (MRI)
  • Motorische- en neuropsychologische taken
  • Bloedafname
  • Afname hersenvocht door middel van een ruggenprik (optioneel)

Daarnaast meet een onderzoekshorloge in uw thuissituatie continu uw hartslag, lichaamsbewegingen en lichaamstemperatuur. We vragen u thuis ook een aantal vragenlijsten in te vullen.

Vergoedingen

U ontvangt een reiskostenvergoeding voor de kosten die u maakt voor uw bezoek aan het Radboudumc. Bovendien bieden wij u vóór ieder bezoek een hotelovernachting aan (inclusief ontbijt) in het Van der Valk hotel Nijmegen-Lent. Als extra service kunt u gebruik maken van het taxivervoer vanuit het hotel naar het Radboudumc en vanuit het Radboudumc terug naar het hotel.

Deelname aan het onderzoek

U kunt zich aanmelden via het online inschrijfformulier. Eén van de onderzoeksmedewerkers neemt vervolgens contact met u op om de inclusiecriteria te doorlopen. Als u definitief besluit deel te nemen maakt de onderzoeksmedewerker verdere afspraken met u.

Kijk voor meer informatie en de inclusiecriteria op www.parkinsonopmaat.nl.
Heeft u vragen? U kunt zowel telefonisch al per e-mail contact met ons opnemen:

Labels: