Vrijwilligers voor onderzoek gezocht met de ziekte van Parkinson

“Een atlas van de subcortex voor diepe hersenstimulatie”

De subcortex is een structuur diep in de hersenen. Beschadiging van de “zwarte kern” (substantia nigra), welke onderdeel is van de subcortex is de oorzaak van de ziekte van Parkinson.

In kaart brengen

Diepe hersenstimulatie van de subcortex wordt toegepast om de symptomen van de ziekte van Parkinson te verminderen. Hierbij worden stroompjes afgegeven in de subthalame kern, een amandelvormige kern ook in de subcortex. Dit gebeurt door middel van elektrodes. De methode wordt steeds vaker toegepast en steeds verder verfijnd. Een van de manieren om de methode te verfijnen is door het te opereren gebied beter in kaart te brengen in een atlas. Een goede atlas kan de chirurg helpen bij het bepalen van de plaatsing van de elektroden.

Deelnemers gezocht zonder DBS

Ons onderzoek richt zich op het maken van deze atlas, specifiek voor mensen met de Ziekte van Parkinson. Dit onderzoek is uitsluitend gericht op de beeldvorming van de hersenen, niet op de operatieve ingreep. Hiervoor vragen wij mensen met ziekte van Parkinson zonder diepe hersenstimulatie om mee te doen aan een MRI onderzoek. MRI is een methode waarmee we met behulp van een scanner plaatjes van de diepe kernen kunnen maken. We onderzoeken de toepassing van een scanner met een hoge-resolutie (7 Tesla), zodat details beter zichtbaar zijn dan op standaard MRI-scanners in het ziekenhuis.

Vrijwilligers gezocht

Omdat de hersenen veranderen als we ouder worden, zoeken we vrijwilligers met verschillende leeftijden (18-80 jaar) die zich over een periode van drie jaar, een keer per jaar in Amsterdam willen laten scannen. Wilt u meedoen of heeft u vragen? Bel of mail naar Dr Alkemade of Mevr Van Berendonk, Universiteit van Amsterdam: info@subcortex.eu of telefonisch op nummer: 020-525 60 38.

Labels: