De patiënt aan zet

26 november 2018

Voor mensen met een chronische ziekte, zoals de ziekte van Parkinson, is het belangrijk om mee te kunnen beslissen over hun behandeling. Dit klinkt eenvoudig, maar is het niet altijd. Het is hiervoor namelijk nodig dat u, als patiënt, aangeeft wat u belangrijk vindt. De huisarts, die uw situatie kent, kan u hierbij helpen.

In samenwerking met parkinsonpatiënten, hun partners en huisartsen hebben de Parkinson Vereniging en onderzoekers van de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Radboudumc twee video’s ontwikkeld van een parkinsonpatiënt, die bij de huisarts op consult komt. Voor deze consulten hebben we gebruik gemaakt van de verhalen die patiënten zelf met ons gedeeld hebben. De video’s laten u zien hoe belangrijk het is om een consult met de huisarts goed voor te bereiden en hoe u dit kunt doen. Ook geven ze informatie over wat de huisarts voor u als parkinsonpatiënt kan betekenen. Elke video is opgebouwd uit twee delen. U zult zien dat het consult in het tweede deel van de video beter loopt dan het consult in het eerste deel. De video’s geven ook adviezen zoals het advies om eens per jaar een afspraak te maken met uw huisarts en het advies om altijd een dubbel consult te vragen.

Behalve de video’s hebben we ook een artikel geschreven waarmee we huisartsen erop willen wijzen dat het voor parkinsonpatiënten fijn kan zijn om meer tijd te krijgen voor een consult. Dezelfde informatie is opgenomen in een cursus voor studenten en huisartsen (in opleiding).

Bent u benieuwd naar de video’s? U kunt ze hier bekijken.

Labels: