Oproep: deelnemers gezocht voor onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel bij patiënten met de ziekte van Parkinson

Het CHDR (Centre for Human Drug Research) in Leiden, is op zoek naar deelnemers voor een onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Voor dit onderzoek worden mannen en vrouwen tussen de 30 en 85 jaar gezocht met de ziekte van Parkinson, die regelmatig “off-perioden” hebben en die niet roken.

Wat houdt het onderzoek in?

In dit onderzoek kijken we naar een nieuwe toedieningsvorm van apomorfine, om OFF-periodes te overbruggen tot de volgende geplande dosering. Dit doen we via inhalatie (zoals een soort e-sigaret), met het idee dat dit heel snel wordt opgenomen en daardoor ook snel de OFF-klachten tijdelijk kan verhelpen. Dit zou sneller, en vooral ook makkelijker, moeten werken dan de bestaande apomorfine injecties. De nieuwe toedieningsvorm is al eerder aan gezonde mensen toegediend.

In dit onderzoek worden de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe toedieningsvorm voor het eerst bij patiënten onderzocht. Aangezien apomorfine vaak misselijkheid en braken veroorzaakt, zult u vanaf 3 dagen voor de studie starten met het slikken van domperidon. Dit blijft u doorgebruiken tot het einde van de studie om misselijkheid en braken te voorkomen.

Aantal bezoeken:
Het onderzoek loopt in de periode januari tot en met april 2019. Voorafgaand aan het onderzoek is er een informatiegesprek (duur: 1 uur) waarbij u wordt voorgelicht en er zal een medische keuring plaatsvinden (duur: 2 uur). Het onderzoek bestaat uit 1 kort bezoek en een studieperiode van 1 dag en 1 nacht waarbij u op het CHDR verblijft. Het CHDR is gevestigd vlakbij het Centraal station Leiden en is ook per auto goed bereikbaar (gratis parkeren).

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op de volgende website: https://proefpersoon.nl/onderzoek-naar-een-nieuwe-toedieningsvorm-van-een-bestaand-middel-bij-patienten-met-de-ziekte-van-parkinson

Vergoeding:

Voor deelname aan dit onderzoek ontvangt u een vergoeding van €403,00. Dit is exclusief reiskosten. Reiskosten van alle bezoeken worden vergoed, inclusief het informatiegesprek (€ 0,19 per km, max. 125km enkele reis).

Interesse?
Mocht u interesse hebben, dan kunt u vrijblijvend telefonisch contact opnemen met het CHDR
via 071-5246464 op werkdagen van 08:00 – 17:00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar Parkinson@chdr.nl.

Het CHDR (Centre for Human Drug Research) verricht sinds 1987 hoogwaardig geneesmiddelenonderzoek met nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij patiënten en gezonde vrijwilligers. De onderzoeken vinden plaats in ons, volledig ingerichte, klinisch centrum. De onderzoeken dragen bij aan de wetenschappelijke ontwikkeling van geneesmiddelen en vinden plaats conform de internationale regelgeving en volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Het CHDR is gevestigd in Leiden en werkt nauw samen met de Universiteit Leiden en de klinische afdelingen van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum).

Labels: