Oproep: Onderzoek naar spraakklachten bij de ziekte van Parkinson

Eén van de symptomen van de ziekte van Parkinson is een gestoorde spraak, iets wat ook wel dysartrie genoemd word. Niet elke patiënt met de ziekte van Parkinson krijgt met dysartrie te maken, maar de meeste patiënten krijgen dit wel (in meer of mindere mate). Middels ons onderzoek proberen wij daarom om meer te weten te komen over spraak binnen de ziekte van Parkinson. Wij zijn hierbij vooral geïnteresseerd in de uitspraak van klinkers en medeklinkers. In ons onderzoek volgen we de bewegingen van de lippen, tong en kaak tijdens het spreken. Wij doen dit met een zogenaamde ‘articulograaf’, een apparaat dat beweging meet door middel van sensoren die we rondom de mond plakken.

Auteur: Jidde Jacobi, Rijksuniversiteit Groningen

Waarom dit project?

Communicatie door middel van spraak is wat ons mensen met elkaar verbindt. Al van jongs af aan leren wij te spreken om zo onze gedachten en emoties te delen met anderen. Wanneer het spreken onduidelijk of zelfs onverstaanbaar wordt, dan heeft dit een grote impact op de kwaliteit van leven. Omdat spraakproblemen vaak aanwezig zijn bij mensen met de ziekte van Parkinson, is onderzoek op dit gebied dus van groot belang. Tot nu toe werd spraakonderzoek vaak gedaan met behulp van microfoons, waarbij het opgenomen spraaksignaal werd onderzocht. Deze onderzoeken hebben ons al veel geleerd over de luidheid en het stemgeluid van mensen met de ziekte van Parkinson. Het is echter lastig om de uitspraak van taal te meten met behulp van microfoons. Daarom gebruiken wij in ons onderzoek een nieuwe methode, waarbij wij niet naar het resultaat van de beweging van de mond kijken (het geluid), maar juist naar de beweging zelf. Op die manier leren we meer over de oorzaak van spraakproblemen. De resultaten van dit onderzoek kunnen, op de langere termijn, een bijdrage leveren aan de diagnose van de ziekte van Parkinson. Omdat spraakproblemen vaak in een vroeg stadium van de ziekte voorkomen, kan het onderzoeken van spraak helpen om een onderscheid te maken tussen de ziekte van Parkinson en (de hierop lijkende) parkinsonismen. Ook kunnen de resultaten van dit onderzoek gebruikt worden voor de behandeling van spraakproblemen. Zodra we namelijk meer te weten komen over de oorzaak van spraakproblemen, wordt het ook makkelijker om deze op te lossen.

Wat wordt er van u verwacht?

Voor het onderzoek komen we bij u thuis langs. Bij u thuis plakken wij sensoren op uw lippen en tong en plaatsen wij een echo-apparaat onder uw kin. Hierna vragen we u om een anderhalf uur lang enkele woorden en zinnen voor te lezen met enkele pauzes tussendoor.

Wat heb ik er aan?

U heeft zelf waarschijnlijk weinig aan ons onderzoek. Wel levert u met uw deelname een waardevolle bijdrage aan de kennis over spraakproblemen bij Parkinson. Deze kennis kan toekomstige patiënten helpen om duidelijk te blijven spreken en communiceren.

Meedoen?

We zijn opzoek naar mensen met Parkinson en mantelzorgers/naasten die willen deelnemen aan het onderzoek. Wanneer u Parkinson heeft mag er daarnaast geen sprake zijn van een depressie, bijkomende neurocognitieve ziektes en/of DBS/duodopapomp. Wilt u meer weten? Stuur dan een mail naar j.jacobi@rug.nl, of bel 0643825898.

Labels: