Parkinson Vereniging neemt deel aan rondetafelgesprek over medicijntekorten

23 april 2019

Patiëntenfederatie Nederland belegt op 24 april in Den Haag een Rondetafelbijeenkomst over de tekorten en betaalbaarheid van geneesmiddelen in Nederland. De federatie wil op die manier boven tafel krijgen hoe het kan dat patiënten zo vaak bot vangen als zij hun medicijn willen halen bij de apotheek.

De bijeenkomst maakt onderdeel uit van de actie #stopdepillenchaos.nl die op 18 februari begon. Inmiddels hebben duizenden mensen hun steun betuigd.

Voor de rondetafelbijeenkomst heeft de Patiëntenfederatie alle spelers uit de hele medicijnketen uitgenodigd: van fabrikant, tot groothandel en tot apotheker. Maar ook het ministerie van VWS, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd en de zorgverzekeraars zijn uitgenodigd. Namens de Parkinson Vereniging neemt directeur Carla Aalderink deel aan de rondetafelbijeenkomst. Zij wordt hierin vergezeld door drie leden van de Parkinson Vereniging. "Wij hopen dat er met deze actie en het rondetafelgesprek concrete afspraken kunnen worden gemaakt en dat betrokken partijen hun verantwoording nemen in de beschikbaarheid van medicijnen", aldus Aalderink.

Stopdepillenchaos

De actie stopdepillenchaos is een gevolg van een onderzoek onder tienduizend leden van het eigen panel. Daaruit bleek dat mensen steeds vaker “nee” te horen krijgen als ze met een recept bij de apotheek komen. Een op de twee die afgelopen half jaar met een recept naar de apotheek ging, kreeg het voorgeschreven medicijn een of meer keren niet mee. Soms kwam het een dag later, soms na een week en soms helemaal niet. Dit met alle mogelijke gevolgen van dien. Mensen slikken even niets, halveren een dosis of lenen bij anderen. En dat terwijl bekend is dat het fnuikend is voor de medicatietrouw als het eigen middel niet wordt geleverd. Patiënten krijgen dan weliswaar een ander middel met dezelfde werkzame stof, maar ondervinden daar vaak last van.

Chaos alom

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie: “Wie radio en televisie volgt of de krant leest kan er niet omheen. Dagelijks zijn er berichten in de media over geneesmiddelen. Er is veel onduidelijkheid. Over medicijnen die niet verkrijgbaar zijn. Of over onbegrijpelijke prijsstijgingen. Dit maakt patiënten onzeker en ongerust. Is mijn medicijn wel voorhanden? De problemen doen zich overal voor. Hij krijgt niet het medicijn dat hij nodig heeft, maar dat er wel zou moeten zijn.”

Niemand voelt zich verantwoordelijk

Alle partijen, fabrikanten, groothandels en apotheken wijzen naar elkaar als een medicijn er niet is voor de patiënt. Dianda Veldman: “Wij horen te vaak dat de groothandel niet levert, dat de fabrikant te laat levert of dat de distributie binnen Nederland niet goed werkt. Wij willen dat alle partijen zich verantwoordelijk voelen voor het tijdig en voldoende leveren van de juiste medicijnen voor de individuele patiënt. En tegen een redelijke prijs. Het gaat de patiënt om zijn of haar gezondheid en kwaliteit van leven. Iedere partij moet verantwoordelijkheid nemen: van grondstoffenleverancier, via fabrikant en groothandel tot de apotheek. Maar we kijken ook naar VWS, naar de Inspectie Gezondheid en Jeugd en naar zorgverzekeraars.

We roepen alle partijen op samen te werken. Help de chaos rondom prijs en beschikbaarheid van medicijnen de wereld uit.” (Bron: Patiëntenfederatie Nederland)