Onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Helpt u mee?

Wie kunnen deelnemen?

Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 30 en 85 jaar met de ziekte van Parkinson die niet roken.

Wat is het doel van het onderzoek?

De meeste mensen met de ziekte van Parkinson krijgen medicijnen om symptomen zoals traagheid, stijfheid en trillen te onderdrukken. Dergelijke medicijnen moeten vaak meerdere keren per dag genomen worden om een blijvend effect te houden. Desondanks merken veel mensen dat ze vlak voor een nieuwe dosering toch een verergering van hun Parkinson symptomen krijgen. Zo’n moment van ergere klachten noemen we een “off-periode”. Het onderzoeksmiddel wordt ontwikkeld om zo’n ”off-periode” te overbruggen tot aan de volgende inname van uw eigen normale medicatie. Het onderzoeksmiddel is dus bedoeld als aanvulling op de eigen Parkinson medicatie, maar vervangt deze niet.

In dit onderzoek wordt een soort inhalator onderzocht, die gebruikt wordt voor het inademen van een bestaand middel (apomorfine). Het bestaande middel dat via de inhalator wordt toegediend, wordt momenteel gebruikt bij de behandeling van de ziekte van Parkinson om “off-periodes” te overbruggen door het te injecteren onder de huid. De inhalator werkt mogelijk sneller en is makkelijker in het gebruik. Het middel is al eerder onderzocht in gezonde vrijwilligers en patiënten met de ziekte van Parkinson. Het onderzoeksmiddel wordt vergeleken met een placebo. Een placebo is een middel zonder werkzame stof, een ‘nepmiddel’ dat er hetzelfde uitziet als het onderzoeksmiddel.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor deelname komt u langs voor een informatiegesprek en een medische keuring (duur: 3 uur).

• Deze afspraken vinden plaats op het keuringscentrum van het CHDR te Bargelaan 10 te Leiden, direct naast Centraal station Leiden. Het keuringscentrum is zowel met de auto (gratis parkeren) als met het openbaar vervoer goed bereikbaar.

Het onderzoek bestaat uit 4 bezoeken (duur: 5-7 uur) en een studieperiode van 3 dagen en 2  nachten. U blijft dan op het CHDR overnachten. Het onderzoek wordt afgerond met een telefonisch nakeuring.

• De bezoeken en de studieperiode vinden plaats op het onderzoekscentrum van het CHDR, Zernikedreef 8 te Leiden. Bij het onderzoekscentrum kunt u gratis parkeren. Komt u met het openbaar vervoer? Het CHDR ligt dichtbij het Centraal station Leiden (ongeveer 15 minuten loopafstand). Vanaf het station gaan er diverse buslijnen die direct voor het onderzoekscentrum stoppen (Halte Zernikedreef).

Zijn er bijzondere omstandigheden?

Wij vragen de vrijwilligers om geen alcohol te nuttigen vanaf 24 uur voor elk bezoek tot het einde van het verblijf. Tijdens de studie is het gebruik van andere geneesmiddelen in overleg met de onderzoeker toegestaan, waaronder ook uw gebruikelijke Parkinson medicatie. Intensieve fysieke inspanningen dienen te worden vermeden vanaf 48 uur voor de keuring en gedurende de studie. Grapefruit(sap), bitter lemon en tonic hebben invloed op de metingen. U mag deze producten niet eten of drinken vanaf 3 dagen voor de studieperiode tot en met het einde van uw verblijf. Chocolade, cola, energiedrank, koffie en thee (cafeïne-houdende producten) hebben invloed op de metingen en zijn niet toegestaan vanaf 24 uur voor een onderzoeksdag tot en met het eind van de laatste onderzoeksdag. Vrijwilligers gebruiken een betrouwbare vorm van anticonceptie.

Wat is de vergoeding?

Voor deelname aan dit onderzoek ontvangt u een bruto vergoeding van € 1.411,00.
Dit is exclusief reiskosten. Reiskosten worden vergoed voor alle bezoeken (€ 0,19 per km, max. 200 km enkele reis).

Interesse in deelname?

Interesse in deelname of wilt u meer informatie? Kijk dan op Proefpersoon.nl. Alvorens u besluit om deel te nemen, wordt u eerst voorgelicht. Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via e-mailadres parkinson@chdr.nl of telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.

Het CHDR verricht sinds 1987 hoogwaardig geneesmiddelenonderzoek met nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij patiënten en gezonde vrijwilligers. De onderzoeken vinden plaats in een, volledig ingericht, klinisch centrum. De onderzoeken dragen bij aan de wetenschappelijke ontwikkeling van geneesmiddelen en vinden plaats conform de internationale regelgeving en volgens de hoogste kwaliteitsnormen.

Labels: