Onderzoek naar de effecten van 3 bestaande middelen op hersenfuncties. Helpt u mee?

Wie kunnen deelnemen?
Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 40 en 75 jaar met de ziekte van Parkinson die niet roken.

CHDR.jpg

Wat is het doel van het onderzoek?

In een eerder deel van dit onderzoek zijn 3 bestaande geneesmiddelen onderzocht. Op basis van dit onderzoek is 1 middel geselecteerd (CST-103) om te onderzoeken in mensen met de ziekte van Parkinson. Van de onderzochte middelen is bekend dat ze een positief effect kunnen hebben op hersenfuncties.

In deze studie wordt het effect van een bestaand middel op hersenfuncties verder onderzocht. De uitkomsten van deze studie hebben mogelijk gevolgen voor de behandeling van bepaalde hersenaandoeningen, zoals bij de ziekte van Parkinson. Deze medicatie zou er mogelijk voor kunnen zorgen dat de ziekte van Parkinson verminderd tot uiting komt of dat verslechtering langzamer verloopt. De werking van de bestaande geneesmiddelen wordt vergeleken met de werking van een placebo. Een placebo is een ‘nepmiddel’ zonder werkzame stof.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor deelname wordt er eerst een informatiegesprek via de telefoon gegeven (duur: 1 uur). Hierna volgen een medische keuring en een training  (duur: 3 uur).

• Deze medische keuring en training vinden plaats op het keuringscentrum van het CHDR te Bargelaan 10 te Leiden, direct naast Centraal station Leiden. Het keuringscentrum is zowel met de auto (gratis parkeren) als met het openbaar vervoer goed bereikbaar.

Het onderzoek bestaat uit een studieperiode van 3 dagen en 2 nachten en een studieperiode van 2 dagen en 1 nacht. U blijft dan op het CHDR overnachten. Het onderzoek wordt afgerond met een nakeuring (1 uur). Tijdens de studieperiode krijgt u het onderzoeksmiddel, of placebo toegediend. Vervolgens blijft u dat 4 dagen zelf thuis gebruiken

• De studieperiode vindt plaats op het onderzoekscentrum van het CHDR, Zernikedreef 8 te Leiden. Bij het onderzoekscentrum kunt u gratis parkeren. Komt u met het openbaar vervoer? Het CHDR ligt dichtbij het Centraal station Leiden (ongeveer 15 minuten loopafstand). Vanaf het station gaan er diverse buslijnen die direct voor het onderzoekscentrum stoppen (Halte Zernikedreef). De nakeuring vindt plaats op het keuringscentrum van het CHDR te Bargelaan 10 te Leiden.

Zijn er bijzondere omstandigheden?

Wij vragen de vrijwilligers om vanaf 48 uur voor elke onderzoeksperiode geen alcohol te nuttigen. U mag gedurende de looptijd van het onderzoek geen drugs, waaronder cannabis, gebruiken. Tijdens de studie is het gebruik van andere geneesmiddelen in overleg met de onderzoeker toegestaan, waaronder ook uw gebruikelijke Parkinson medicatie. Intensieve fysieke inspanningen dienen te worden vermeden vanaf 48 uur voor de keuring en gedurende de studie. Chocolade, cola, energiedrank, koffie en thee (cafeïne-houdende producten) hebben invloed op de metingen en zijn niet toegestaan vanaf 24 uur voor een onderzoeksdag tot en met de laatste bloedafname op een onderzoeksdag. Grapefruit(sap), maanzaad, bloedsinaasappel of quinine bevattende dranken (zoals bitter lemon en tonic) zijn niet toegestaan vanaf 3 dagen voor toediening van het onderzoeksmiddel tot en met het laatste bezoek. Vrijwilligers gebruiken een betrouwbare vorm van anticonceptie.

Wat is de vergoeding?

Voor deelname aan dit onderzoek ontvangt u een bruto vergoeding van € 870,00.
Dit is exclusief reiskosten. Reiskosten worden vergoed voor alle bezoeken (€ 0,19 per km, max. 200 km enkele reis).

Interesse in deelname?

Interesse in deelname of wilt u meer informatie? Kijk dan op Proefpersoon.nl. Alvorens u besluit om deel te nemen, wordt u eerst voorgelicht. Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via e-mailadres parkinson@chdr.nl of telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur).

Het CHDR verricht sinds 1987 hoogwaardig geneesmiddelenonderzoek met nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij patiënten en gezonde vrijwilligers. De onderzoeken vinden plaats in een, volledig ingericht, klinisch centrum. De onderzoeken dragen bij aan de wetenschappelijke ontwikkeling van geneesmiddelen en vinden plaats conform de internationale regelgeving en volgens de hoogste kwaliteitsnormen.

Labels: