Proefpersonen voor onderzoek naar taalvaardigheden

Op dit moment wordt er aan de Radboud Universiteit en Radboudumc wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de spreekvaardigheid van mensen met de ziekte van Parkinson. We willen weten hoe de spreekvaardigheid van mensen met deze ziekte wordt beïnvloed door medicatie en diepe hersenstimulatie (DBS). Dit onderzoeken we door middel van verschillende computertaken en taken die persoonlijk afgenomen worden. De gegevens van proefpersonen met de ziekte van Parkinson en een DBS worden vergeleken met de gegevens van proefpersonen met de ziekte van Parkinson zonder DBS en gezonde proefpersonen.

Wat mee doen inhoudt

Spreken.png

Deelname aan dit onderzoek duurt een half uur (Afspraak 1) en 2,5 uur (Afspraak 2, 3 maanden later). Beide afspraken bestaan uit een bezoek aan het Donders Instituut. Tijdens deze afspraken krijgt u korte gedragstaken die taalvaardigheden meten. Uw gegevens blijven geheel anoniem.

Wij zoeken

Volwassenen tussen de 45 en 75 jaar die ons willen helpen met dit onderzoek. Wij zijn op zoek naar mensen met Nederlands als moedertaal die parkinson hebben en geen DBS hebben of op de korte termijn krijgen.

Vergoeding voor meedoen

Voor het meedoen aan dit onderzoek krijgt u een onkostenvergoeding van € 25 per afspraak (en eventueel reiskostenvergoeding). Bovendien levert u door deel te nemen een bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van medicatie en diepe hersenstimulatie bij mensen met de ziekte van Parkinson. Deelname is geheel vrijwillig en u kunt op elk moment besluiten te stoppen.

Meer weten?

Bent u geïnteresseerd in deelname of heeft u vragen? Neem gerust contact op met Emma van Kampen, e.vankampen@donders.ru.nl.

Met vriendelijke groet,

João Ferreira (PhD-onderzoeker) en Emma van Kampen (student-assistent)

Labels: