Mantelzorgers zijn GOUD waard!

Voor het GOUDmantel-Parkinson project zijn wij nog op zoek naar deelnemers, met name oud-mantelzorgers van wie de naaste met Parkinson(isme) is overleden.

mantelzorg.jpg

Heeft u als mantelzorger zorg verleend heeft aan iemand met de ziekte van Parkinson of parkinsonisme, die inmiddels is overleden? Dan horen wij graag meer over uw ervaringen en behoefte. Ook zijn wij benieuwd naar de ervaringen van mantelzorgers die momenteel zorg verlenen. Zorgt u op dit moment voor een naaste met Parkinson(isme)? Dan kunt u ook deelnemen aan dit vragenlijstonderzoek.

(oud)mantelzorgers zijn goud waard!

GOUDMantel is een afkorting en staat voor: Gebruik van de ervaring van OUD-mantelzorgers van mensen met Parkinson(isme).  Oud-mantelzorgers, van wie de naaste met Parkinson(isme) is overleden, hebben een schat aan kennis en ervaring opgedaan tijdens de zorg. Maar deze kennis blijft vaak onbenut, terwijl deze informatie juist andere mantelzorgers kan helpen. Dat is ook het doel van dit project: om mantelzorgers beter te ondersteunen én gebruik te maken van de waardevolle kennis van oud-mantelzorgers. Want mantelzorgers zijn goud waard!

Wat houdt het project in?

In dit project willen we de waardevolle kennis en ervaringen van oud-mantelzorgers delen met mantelzorgers die nu in de zorg staan. Daarvoor willen we te weten komen of oud-mantelzorgers hun kennis en ervaringen willen delen met huidige mantelzorgers, en zo ja, in welke vorm. Individueel of binnen een groep? Via eenmalig of herhaald contact? Direct contact of op afstand via de telefoon of computer? Dit geldt ook voor de mantelzorgers die middenin de zorg staan: waar hebben zij behoefte aan?

Wat wordt van mij verwacht?

Deelnemers worden gevraagd om een vragenlijst in te vullen. In deze lijst staan vragen over uw behoefte aan ondersteuning, ondersteuning die u al krijgt of gekregen heeft, en wat u nog mist of gemist heeft hierbij. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30 minuten. U mag zelf kiezen hoe u de vragenlijsten wilt invullen: digitaal of schriftelijk op papier.

Wat heb ik eraan?

Via de antwoorden op de vragenlijst krijgen de onderzoekers meer zicht op de ervaringen van oud-mantelzorgers en mantelzorgers met de zorg voor een naaste met Parkinson. Dit kan waardevolle inzichten opleveren en de basis vormen voor het oprichten van nieuwe initiatieven om mantelzorgers te ondersteunen, bijvoorbeeld via contact met (oud)mantelzorgers.

Kan ik meedoen?

U kunt deelnamen als momenteel u mantelzorg verleent of als u oud-mantelzorger bent en mantelzorger zorg verleend heeft aan iemand met de ziekte van Parkinson of parkinsonisme, die inmiddels is overleden. Het kan dan gaan om een partner, (schoon)zoon of (schoon)dochter, ander familielid, collega, vriend(in), buurvrouw of buurman.

Meedoen?

Heeft u interesse om deel te nemen of wilt u graag meer informatie ontvangen? Dan kunt u per mail (angelika.vanhalteren@radboudumc.nl) contact opnemen met de onderzoekster Angelika van Halteren.

Met hartelijke groeten,

Angelika van Halteren