Vraag bij de Parkinson Vereniging subsidie aan voor uw parkinson-project

24 december 2020

Bent u onderzoeker aan een Nederlands onderzoeksinstituut? Of werkt u nauw samen met een Nederlands onderzoeksinstituut? En zoekt u subsidie voor uw projectidee waarmee u mensen met de ziekte van parkinson of een parkinsonisme en hun naasten nu of in de toekomst verder helpt? Binnenkort opent de Parkinson Vereniging de jaarlijkse subsidieronde.

Denkt u nu: “Veel werk om een subsidieaanvraag in te dienen, en weinig kans om werkelijk subsidie te krijgen?”. Dan stellen wij u gerust. Vorig jaar was de kans op de extra subsidie van €120.000,-- 1 op 4. Ook voor de reguliere subsidies van €40.000,-- kende de Parkinson Vereniging de afgelopen drie jaren gemiddeld subsidie toe aan 1 op de 4 ingediende aanvragen.

Waarvoor kan ik subsidie aanvragen?

Onderzoeksnieuws.jpeg

De subsidies van de Parkinson Vereniging zijn beschikbaar voor onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten met een onderwerp dat aansluit op de thema’s van de onderzoeksagenda van de Parkinson Vereniging.

Deze thema’s zijn:

• Oorzaak, remming en genezing;
  • Parkinsonismen;
  • (Para-)medische behandeling;
  • Aanvullende therapieën;
  • Voeding en beweging;
  • Patiëntvaardigheden en eigen regie.

Op de website van de Parkinson Vereniging leest u meer over deze thema’s.

Hoe vraag ik subsidie aan?

Vanaf 15 januari is alle informatie over de subsidies van 2021 beschikbaar op de website. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Vul dit formulier volledig in. Dien uw aanvraag in via de website vóór 1 maart 2021.

Hoe hoog is de subsidie?

De subsidieronde van de Parkinson Vereniging kent twee soorten subsidie. We stellen zoals ieder jaar subsidies beschikbaar van maximaal €40.000,-- voor projecten passend bij een of meer thema’s van de onderzoeksagenda.

Daarnaast is het in 2021, net als afgelopen jaar, mogelijk om een subsidie aan te vragen van maximaal €120.000,--. Deze speciale subsidie is bedoeld voor een project dat het verschil maakt op het gebied van kennis over de oorzaak, remming of genezing van de ziekte van Parkinson of atypische parkinsonismen.

Er is in totaal €240.000,-- beschikbaar voor projecten. De Parkinson Vereniging honoreert in 2021 maximaal 1 project van 120.000,-- en maximaal 3 projecten van €40.000,--.

Betrek de doelgroep bij uw subsidieaanvraag

Patiëntenparticipatie is een van de onderwerpen waarop we uw subsidieaanvraag beoordelen.

De Parkinson Vereniging is dé stem van mensen met de ziekte van Parkinson en een parkinsonisme in Nederland, ook wanneer het gaat om onderzoek. De patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging vertegenwoordigen het patiëntenperspectief in parkinson(isme)-onderzoek. Patiëntonderzoekers zijn vrijwilligers die zelf de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme hebben, of naaste zijn van iemand die parkinson(isme) heeft.

Betrek patiëntonderzoekers op tijd bij uw project. Werkt u nog niet samen met patiëntonderzoekers? Benader deze groep vrijwilligers vóór 1 februari 2021. Stuur een korte Nederlandse lekensamenvatting van uw projectidee naar onderzoek@parkinson-vereniging.nl. De Werkgroep Patiëntonderzoekers neemt dan contact met u op.

Hoe verloopt de beoordelingsprocedure?

De Parkinson Adviesraad (PAR) van de Parkinson Vereniging beoordeelt de subsidieaanvragen. De PAR-patiëntenkamer beoordeelt in april de subsidieaanvragen vanuit patiëntenperspectief. Bij deze beoordeling is de relevantie voor de mensen met parkinson(isme) en hun naasten een belangrijk criterium. De PAR-zorgprofessionalskamer beoordeelt vervolgens de wetenschappelijke kwaliteit. Het bestuur van de Parkinson Vereniging besluit in juni over het toekennen van de subsidies op basis van de adviezen van beide kamers van de PAR.

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen? Informatie over projecten die de Parkinson Vereniging financieel mogelijk maakt, vindt u op de overzichtspagina op de website. We hebben deze projecten ook per thema van de onderzoeksagenda gesorteerd.

Vorig jaar honoreerde de Parkinson Vereniging vier projecten.

De speciale onderzoekssubsidie voor oorzaak, remming en genezing kende de vereniging toe aan onderzoekers van Amsterdamumc. Zij onderzoeken schadelijke vormen van het eiwit alfa-synucleïne in hersenweefsel van mensen met de ziekte van Parkinson en andere parkinsonismen.

De drie reguliere subsidies gingen naar:

Vragen?

Heeft u vragen over de subsidiemogelijkheden bij de Parkinson Vereniging? Neem contact op met Masja van het Hoofd, beleidsmedewerker, via onderzoek@parkinson-vereniging.nl of telefonisch: 030-6561369 op maandag, dinsdag en donderdag.

Labels: