Oproep: deelnemers gezocht voor de studie ‘meervoudige doses studie naar de veiligheid en verdraagzaamheid van een vetzuurremmer in patiënten met de ziekte van Parkinson’

17 februari 2021

Het onderzoeksmiddel wordt ontwikkeld als onderdeel van de behandeling van de ziekte van Parkinson. Het doel van de studie is om te onderzoeken hoe veilig en werkzaam het onderzoeksmiddel is als het 4 weken wordt gegeven aan patiënten met de ziekte van Parkinson. De veiligheid en werking van het onderzoeksmiddel wordt vergeleken met dat van een placebo. Een placebo is een middel zonder werkzame stof, een ‘nepmiddel’ dat er hetzelfde uitziet als het onderzoeksmiddel.

Achtergrond van het onderzoek

Alfa-synucleïne is een eiwit dat van nature voorkomt in het brein. Bij de ziekte van Parkinson klontert alfa-synucleïne samen in zogenaamde Lewy Bodies. Lewy Bodies zorgen voor schade in het brein bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Het is onderzocht dat bepaalde vetzuren (onverzadigde vetzuren) meer klontering van alfa-synucleïne kunnen veroorzaken. Dit kan ervoor zorgen dat alfa-synuclëine meer schade geeft aan het brein. Het onderzoeksmiddel vermindert de werking van het eiwit dat verantwoordelijk is voor de productie van onverzadigde vetzuren. Op deze manier zou het onderzoeksmiddel de hoeveelheid onverzadigde vetzuren in het brein en dus de schade van alfa-synuclëine klonters kunnen verminderen.

Wie kan er meedoen?

CHDR.jpg

Het CHDR (Centre for Human Drug Research) in Leiden zoekt patiënten met de ziekte van Parkinson met stabiel medicatiegebruik, tussen de 40 en 75 jaar.

Wat wordt er van u verwacht?

De onderzoeksduur is ongeveer 8 weken, waarvan u 7 dagen (5 nachten) in de kliniek verblijft en op 10 dagen een kort bezoek aan de kliniek brengt. Het onderzoekt loopt van 23 maart 2021 tot ongeveer 13 juni 2021. U neemt gedurende 28 dagen het onderzoeksmiddel in, zowel in de kliniek (CHDR) als thuis. Tijdens het onderzoek voeren wij diverse testen uit en ondergaat u twee maal een MRI-scan, om te onderzoeken  wat de invloed is van het onderzoeksmiddel op de ziekte van Parkinson.

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op: https://proefpersoon.nl/onderzoek-parkinson.

Interesse?

Mocht u interesse hebben, dan kunt u vrijblijvend telefonisch contact opnemen met het CHDR
via 071-526464 op werkdagen van 08:00 – 17:00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar Parkinson@chdr.nl.

Het CHDR (Centre for Human Drug Research) verricht sinds 1987 hoogwaardig geneesmiddelenonderzoek met nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij patiënten en gezonde vrijwilligers. De onderzoeken vinden plaats in ons, volledig ingerichte, klinisch centrum. De onderzoeken dragen bij aan de wetenschappelijke ontwikkeling van geneesmiddelen en vinden plaats conform de internationale regelgeving en volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Het CHDR is gevestigd in Leiden en werkt nauw samen met de Universiteit Leiden en de klinische afdelingen van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum).

Labels: