OPROEP: Denkt u mee over de ontwikkeling van een digitaal programma voor paramedische zorg bij parkinson?

23 februari 2021

In het RAP-Parkinsonproject ontwikkelen we een digitaal programma met richtlijnen voor verschillende soorten paramedische zorg bij mensen met de ziekte van Parkinson. Dit online hulpmiddel is bedoeld voor zorgverleners en voor mensen met parkinson en hun naasten.

We zoeken mensen met de ziekte van Parkinson en naasten van mensen met parkinson voor de klankbordgroep van dit project.

Uitgangspunten bij het digitale programma voor paramedische zorg bij parkinson zijn:

• De hulpvraag van de persoon met parkinson staat centraal. Daardoor is snel duidelijk welke paramedische zorg zinvol is voor die persoon.
  • Dit hulpmiddel ondersteunt paramedici bij het bieden van een persoonsgerichte behandeling.
  • Het programma informeert mensen met parkinson en hun naasten over behandelmogelijkheden.
  • De informatie in het programma bestaat uit informatie uit de richtlijnen voor paramedici. Deze informatie uit de verschillende richtlijnen wordt geïntegreerd en up-to-date gemaakt.
  • Nieuwe kennis wordt automatisch toegevoegd. Het digitale programma blijft dus actueel voor de gebruiker.

Het project wordt uitgevoerd met een subsidie van ZonMW door ParkinsonNet, de paramedische beroepsverenigingen, de Vereniging voor Verpleegkundigen Nederland, de Parkinson Vereniging, het Radboudumc, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Alii. De looptijd is 3 jaar (2021-2023)

Herkent u zichzelf in onderstaande punten? Dan zijn we op zoek naar u.

• U hebt de ziekte van parkinson of bent een betrokken naaste;
  • U weet waar behoefte aan is als het gaat om informatie over paramedische zorg bij parkinson;
  • U wilt en kunt deze kennis en ervaringen delen om te zorgen dat het digitale programma ook aansluit bij de wensen van mensen met parkinson en hun naasten;
  • U bent bereid om in de periode voorjaar 2021 en najaar 2023 in totaal maximaal 6 keer feedback te geven.

Wat gaat u doen?

U maakt deel uit van de klankbordgroep met zorgverleners, mensen met parkinson en naasten. Op verschillende momenten in het project vraagt de projectgroep om feedback over de bruikbaarheid van het digitale programma aan de klankbordgroep. Voorafgaand aan een feedbackmoment houden we een digitale startsessie van maximaal 1 uur om u gezamenlijk met de gehele klankbordgroep op de hoogte te stellen van de ervaringen en vorderingen in de afgelopen periode, en de plannen voor de komende periode.

Als lid van de van de klankbordgroep ontvangt u de laatste versie van het online programma met een aantal concrete vragen. U krijgt 2-4 weken om hierop te reageren.

Wat levert het op?

• Uw mening telt en u draagt daarmee bij aan het doel om een innovatief richtlijn-programma te ontwikkelen die aansluit bij de praktijk en de kwaliteit van zorg bij parkinson kan verbeteren!
  • Er is geen financiele vergoeding voor deelname. U ontvangt wel een attentie en een certificaat van deelname.

Bent u geïntereseerd?

U kan zich voor eind maart melden bij Masja van het Hoofd, beleidsmedewerker Parkinson Vereniging via onderzoek@parkinson-vereniging.nl, onder vermelding van klankbordgroep RAPP. Vermeld hierbij kort of u parkinson hebt of naaste bent, en uw motivatie voor deelname.

Voor inhoudelijke vragen over het project kunt u terrecht bij Ingrid Sturkenboom, projectleider RAPP ingrid.sturkenboom@radboudumc.nl.

Labels: