De Orchestra studie: onderzoek naar een nieuw medicijn voor de ziekte van Parkinson

22 juni 2021

Doel van het onderzoek:
In de Orchestra studie van het Radboudumc wordt een experimentele studiemedicatie genaamd UCB0599 onderzocht bij mensen met een vroeg stadium van de ziekte van Parkinson.

Orchestra

Om precies te zijn gaan de onderzoekers kijken of het medicijn UCB0599:

• De kenmerkende veranderingen in de hersenen die optreden bij de ziekte van Parkinson kan voorkomen
  • De ontwikkeling van de symptomen van de ziekte van Parkinson kan vertragen
  • Goed wordt verdragen en veilig is om te gebruiken

Deelnemers aan de studie moeten aan de volgende criteria voldoen:

• Maximaal twee jaar geleden gediagnosticeerd met de ziekte van Parkinson
  • Nog geen parkinsonmedicatie gebruiken
  • Milde symptomen ervaren

Wat houdt het onderzoek in?

Meedoen aan de Orchestra studie betekent dat u gedurende 20 maanden betrokken bent. In deze 20 maanden zult u verschillende keren naar het ziekenhuis komen en komt er soms een onderzoeksverpleegkundige bij u thuis. In totaal zullen er 16 meetdagen zijn. Tijdens deze meetdagen worden verschillende tests gedaan, waaronder vragenlijsten, ECG-scans, DaT-scan, bloedafname, MRI-scan en, indien u hier toestemming voor geeft, een ruggenprik. Tijdens het onderzoek krijgt u de onderzoeksmedicatie of een neppil, die u tweemaal per dag moet innemen. Als u tussen de meetdagen door vragen heeft of zich zorgen maakt, kunt u altijd contact opnemen.

Meer informatie

Voor meer informatie en om u aan te melden kunt u kijken op de website van de Orchestra studie. Heeft u vragen over het onderzoek? Neem dan gerust contact op met het onderzoeksteam via de Parkinson Op Maat helpdesk:

Labels: