Coronamaatregelen bij de Parkinson Vereniging

15 november 2021

Bij de Parkinson Vereniging maken we ons zorgen om de grote toename van het aantal corona-besmettingen in Nederland. Voor mensen met parkinson(isme) heeft het coronavirus directe en indirecte consequenties. Zo is de ziektelast van parkinson al ernstig genoeg; als iemand met parkinson daar bovenop corona krijgt, dan is het mogelijk dat de parkinsonverschijnselen verergeren. Een indirect gevolg van corona voor mensen met parkinson(isme) is dat mogelijk de niet-acute zorg in het ziekenhuis wordt uitgesteld, denk aan een mogelijke uitstel van DBS-operaties.

Een inclusieve vereniging

We willen graag dat het aantal coronabesmettingen zo snel mogelijk afneemt. Dat zou pleiten voor strenge coronamaatregelen waar het mensen met parkinson(isme) betreft. Maar zo simpel is het niet voor ons.

Logo-Parkinson_RGB zonder letters

De Parkinson Vereniging wil een inclusieve vereniging zijn. We zijn er voor al onze (bijna) 10.000 leden! Dus, we zijn er voor onze leden die gevaccineerd zijn en we zijn er voor leden die niet gevaccineerd zijn. Ontmoetingen en cursussen die we organiseren voor mensen met de ziekte van Parkinson, voor mensen met een parkinsonisme en hun naasten, willen we toegankelijk houden voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Daarbij willen we dat iedereen die naar de bijeenkomsten of cursussen gaat, zich daar veilig voelt, zover dat mogelijk is in deze pandemie.

Dit maakt het voor de Parkinson Vereniging een ingewikkelde situatie. Enerzijds willen we dat onze leden zo veilig mogelijk zijn bij alle bijeenkomsten en cursussen van de Parkinson Vereniging; anderzijds willen we dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot de bijeenkomsten en cursussen, en willen we hierbij geen onderscheid maken tussen mensen die wel en niet gevaccineerd zijn.

Overheidsbeleid

We kiezen er voor om het beleid van de overheid te volgen; daarmee hopen we iedereen zo goed mogelijk tegemoet te komen. Dat betekent:

• dat alle aanwezigen een coronapas moeten kunnen laten zien bij cursussen en bijeenkomsten die op locaties plaatsvinden waar vanuit de overheid verwacht wordt dat de coronapas (qr-code) gecheckt wordt.
  • op locaties waar (vanuit de overheid) geen coronapas gevraagd hoeft te worden, zal de Parkinson Vereniging ook geen coronapas vragen aan de aanwezigen. Als de organisatoren of cursusleiders van deze bijeenkomsten zich zonder coronapas niet veilig voelen, dan kan ervoor gekozen worden om de cursus of bijeenkomst af te zeggen.
  • In elke situatie hechten wij er veel belang aan dat u:
    • goede handhygiëne toepast
    • hoest in uw elleboog
    • uw neus snuit in een papieren zakdoek en deze na gebruik in de prullenbak gooit
  • Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de ruimte waar de PV-bijeenkomst plaatsvindt, goed geventileerd wordt. Weest u er dus op voorbereid dat deze ruimtes mogelijk kouder zijn dan u gewend bent.
  • Tot slot hechten wij er veel belang aan dat u anderhalve meter afstand houdt tot anderen. Op locaties waar u van overheidswege geen anderhalve meter afstand hoeft te houden omdat u met uw coronapas toegang heeft gekregen, raden wij iedereen toch aan om anderhalve meter afstand te houden. Op locaties waar dit niet mogelijk is, zullen wij dat van te voren aan de aanwezigen laten weten.

Wij zijn ons ervan bewust dat niet iedereen blij zal zijn met dit besluit. In deze nare situatie is geen enkele oplossing de ideale oplossing. We wensen iedereen veel sterkte.

Nickie van der WulpNickie van der Wulp, directeur Parkinson Vereniging