Een onderzoek naar een vaccin voor de ziekte van Parkinson in patiënten met de ziekte van Parkinson (Deel B). Helpt u mee?

9 december 2021

Recent heeft betrokkenheid van patiënten met de ziekte van Parkinson geleid tot het afronden van een studie naar een nieuwe toedieningsvorm van levodopa en het afronden van een studie naar een nieuw onderzoeksmiddel om de achteruitgang van de ziekte te remmen. Graag doen wij opnieuw een oproep op uw betrokkenheid voor een nieuwe studie, om stap voor stap tot een behandeling te komen om de achteruitgang bij de ziekte van Parkinson te vertragen.

Wie kunnen deelnemen?

Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 40 en 85 jaar met de ziekte van Parkinson.

Wat is het doel van het onderzoek?

UB-312 is een nieuw vaccin (inenting) dat ontwikkeld wordt voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Patiënten met de ziekte van Parkinson hebben klonteringen van een eiwit, alfa-synucleïne, in de hersenen. Hiervan wordt gedacht dat deze een schadelijk effect heeft op de zenuwcellen. De UB-312 inenting probeert het immuunsysteem aan te sturen om deze eiwitten op te ruimen. Dit zou de verergering van de ziekte mogelijk kunnen vertragen. Deze immuunreactie kunnen we volgen door antilichamen te meten in het bloed en in het hersenvocht (vloeistof rond de hersenen en het ruggenmerg).

Het doel van dit onderzoek is uit te zoeken hoe veilig en verdraagbaar de inenting is en hoe het maken van antilichamen tegen alfa-synucleïne verloopt bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Het middel is eerder al aan ~50 gezonde vrijwilligers toegediend. De dosis van UB-312 die u in dit onderzoek krijgt, is gekozen op basis van het onderzoek in gezonde vrijwilligers. Deelname duurt ongeveer 45 weken, met in totaal 12 bezoeken aan het CHDR. Voor deelname is er eerst een medische keuring bij het CHDR.

CHDR planning UB-312 deel B

Interesse in deelname?

Interesse in deelname of wilt u meer informatie? Kijk dan op Proefpersoon.nl. Alvorens u besluit om deel te nemen, wordt u eerst voorgelicht. Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via e-mailadres parkinson@chdr.nl of telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur).

Het CHDR verricht sinds 1987 hoogwaardig geneesmiddelenonderzoek met nieuwe en bestaande geneesmiddelen bij patiënten en gezonde vrijwilligers. De onderzoeken vinden plaats in een volledig ingericht klinisch centrum. De onderzoeken dragen bij aan de wetenschappelijke ontwikkeling van geneesmiddelen en vinden plaats conform de internationale regelgeving en volgens de hoogste kwaliteitsnormen.

Labels: