DBS operaties en wachttijden

16 mei 2022

In de online community voor leden van de Parkinson Vereniging heerst onzekerheid over de wachttijden voor een Deep Brain Stimulation behandeling (DBS). De Parkinson Vereniging deed navraag en raadpleegde de overzichten van wachttijden op de websites van de zeven centra die deze behandeling uitvoeren.

Afhankelijk van omstandigheden

De hieronder genoemde wachttijden zijn een indicatie. Deze hangen ook af van een mogelijke nieuwe griep- of /COVID-19 opleving.

De zeven behandelcentra

DBS

Amsterdam UMC

De mensen die de afgelopen tijd geopereerd werden, hebben 12-15 maanden gewacht. Voor nieuwe aanmeldingen geldt ongeveer 14 maanden wachttijd.

Haga Ziekenhuis Den Haag

Wachttijd 4-5 maanden inclusief 1e screening in Leiden en 2e screening tot operatie in Haga Ziekenhuis.

Maastricht UMC

Wachttijd 4 maanden, loopt soepel door.

UMC Groningen

Doorlooptijd 6-8 maanden.

ETZ Tilburg

Wachttijd 2 maanden tot screening, + 4 maanden tot operatie.

Radboud UMC Nijmegen

Wachttijd 13-15 maanden.

Medisch Spectrum Twente

Wachttijd 4 maanden.