Een onderzoek naar een nieuw onderzoeksmiddel om de achteruitgang van de ziekte van Parkinson te remmen. Helpt u mee?

7 juli 2022

Update februari 2023: aanmelden is niet meer mogelijk

De huidige behandelingen van de ziekte van Parkinson onderdrukken alleen sommige symptomen maar vertragen de verergering van de ziekte niet. Het is daarom erg belangrijk onderzoek te doen naar nieuwe behandelingen.

Tekst: CHDR

Bij het CHDR in Leiden loopt een onderzoek naar een nieuw onderzoeksmiddel, dat wordt ontwikkeld als onderdeel van de behandeling van de ziekte van Parkinson. Als patiënt en potentiële vrijwilliger voor deelname aan onderzoek, kunt u een belangrijke rol spelen hierin. We starten met de werving van de tweede groep deelnemers voor deze studie.

Wie kunnen deelnemen?

Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 40 en 80 jaar met de ziekte van Parkinson. Patiënten die een Deep Brain Stimulator (DBS) of Duodopa pomp hebben, kunnen helaas niet aan dit onderzoek deelnemen. Uw medicatie kunt u blijven gebruiken tijdens het onderzoek.

Wat is het doel van het onderzoek?

Het doel van deze studie is om te onderzoeken hoe veilig het onderzoeksmiddel UCB7853 is en hoe het middel wordt opgenomen en verwerkt in het lichaam.
UCB7853 is een nieuw onderzoeksmiddel dat wordt ontwikkeld als onderdeel van de behandeling van de ziekte van Parkinson. Patiënten met de ziekte van Parkinson hebben klonteringen van een eiwit, alfa-synucleïne, in de hersenen. Hiervan wordt gedacht dat deze een schadelijk effect heeft op de zenuwcellen. UCB7853 bindt zich specifiek aan alfa-synucleïne en kan mogelijk de verspreiding in de hersenen verminderen. Dit zou verergering van de ziekte kunnen vertragen.

Wat wordt er van u verwacht?

De deelname aan het onderzoek duurt in totaal ongeveer 7 maanden. U zult 4 periodes meerdere overnachtingen in ons onderzoekscentrum verblijven en daarnaast nog 5 keer terug komen voor een los bezoek. Voor deelname is er eerst een medische keuring bij het CHDR. Er zal twee keer een MRI scan worden uitgevoerd, en twee keer een ruggenprik. U krijg het onderzoeksmiddel driemaal toegediend, via een infuus. Op dagen dat u thuis bent, vragen we een dagboek in te vullen.
De laatste onderzoeksgroep start in het voorjaar van 2023, en loopt tot eind 2023.

Heeft u interesse in deelname?

Heeft u interesse of wilt u meer informatie? Kijk dan op Proefpersoon.nl/Parkinson. Alvorens u besluit om deel te nemen, wordt u eerst voorgelicht. Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via e-mailadres parkinson@chdr.nl telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur).

Labels: