Deelnemers gezocht: stress bij parkinson - mogelijke effecten van een leefstijlinterventie

18 januari 2023

Op dit moment is er helaas geen medicijn dat de ziekte van Parkinson kan afremmen of genezen. Hierdoor is er meer belangstelling gekomen voor behandelingen zonder medicijnen.

Welke aanvullende behandelingen het beste werken voor de ziekte van Parkinson is echter nog niet bekend. Een behandeling die zich specifiek richt op stress is veelbelovend, omdat steeds meer onderzoek laat zien dat stress de Parkinson klachten doet toenemen.

Wat houdt dit onderzoek in?

Met dit project willen onderzoekers van het Radboudumc de effecten van directe en langdurige stress op de ziekte van Parkinson in kaart brengen. De onderzoekers willen kijken of het volgen van een leefstijlinterventie (een behandeling die gericht is op de leefstijl) stress kan verminderen. Bij de leefstijlinterventie horen lichamelijke en mentale oefeningen. Ook leert men strategieën om in het dagelijks leven beter met stress om te gaan. De onderzoekers kijken ook of de behandeling positieve effecten kan hebben op de klachten van de ziekte van Parkinson.

De leefstijlinterventie duurt twee maanden en wordt aangeboden in het Radboudumc. Om goed in de gaten te houden hoe de stressklachten en de ziekte van Parkinson elkaar beïnvloeden, worden alle deelnemers gedurende 1 jaar gevolgd. Op die manier kunnen de onderzoekers zien of de interventie op de korte en lange termijn kan helpen om met stress om te gaan, en of er ook na verloop van tijd effecten van de interventie (in de hersenen) terug te zien zijn. De effecten van de interventie worden onderzocht door middel van hersenscans, meetwaardes die wat zeggen over of er ontstekingsreacties zijn in het lichaam en verschillende vragenlijsten.

Wat wordt er van mij verwacht?

Deelname houdt in dat u gedurende 12 maanden 3 keer naar het Donders instituut in Nijmegen komt voor een testdag. De eerste afspraak vindt plaats aan het begin van het onderzoek, de tweede afspraak na 2 maanden en de derde afspraak 12 maanden na de eerste afspraak. Bij de eerste en laatste afspraak wordt ook een MRI scan van uw hersenen gemaakt.

Na de eerste afspraak wordt u ingeloot in een van twee groepen. Eén groep volgt tussen afspraak 1 en 2 een leefstijlinterventie. De andere groep mag de interventie na afloop van het onderzoek (na 12 maanden) volgen. In de loop van de 12 maanden zijn er ook een aantal momenten waarop de onderzoekers u vragen om thuis vragenlijsten in te vullen.

Kan ik meedoen?

Om mee te kunnen doen aan het onderzoek

• moet u de ziekte van Parkinson hebben
  • mag uw diagnose maximaal zeven jaar geleden gesteld zijn. Als u korter geleden gediagnosticeerd bent is dat dus ook goed.

U kunt helaas niet meedoen aan het onderzoek als u

• ook andere neurologische ziektes hebt (zoals een beroerte, epilepsie, dementie)
  • metaal in uw lichaam hebt (zoals een pacemaker, DBS, of een insulinepompje)
  • angstig bent in kleine ruimtes (claustrofobie)
  • zwanger bent

Of u verder geschikt bent om mee te doen aan het onderzoek, gaan de onderzoekers bekijken aan de hand van een telefoongesprek en een korte vragenlijst die u thuis kunt invullen.

Geïnteresseerd?

Neem dan direct contact op met de onderzoeker Franziska Goltz (franziska.goltz@donders.ru.nl) of schrijf u vanaf februari 2023 in via ParkinsonNEXT (www.parkinsonnext.nl/leefstijlinterventie-tegen-stress).