Berichten over Voeding

1. Voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson

Tijdens het ParkinsonNet  congres van 30 november 2012 zijn de nieuwe voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson officieel overhandigd aan vertegenwoordigers van de Parkinson Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en de werkgroep bewegingsstoornissen van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Dit artikel geeft een indruk hoe deze richtlijnen tot stand zijn gekomen.

2. Fytotherapie en parkinson

Fytotherapie is zo oud als er mensen op aarde zijn en is te zien als de oervorm van de geneeskunde. Kruiden werden niet uitsluitend gebruikt als geneesmiddel, maar ook als voeding. Op intuïtieve manier, en door ervaringen, heeft men ontdekt dat  bepaalde planten (-delen) kunnen worden ingezet bij bepaalde ziekten en gezondheids-verschijnselen. Hieruit is de volksgeneeskunde ontstaan.

3. Orthomoleculaire therapie en parkinson

De term orthomoleculaire therapie, in 1968 voor het eerst beschreven door tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, heeft tot doel balansen in het lichaam aan te brengen en eventuele tekorten aan te vullen. In deze therapie staan voeding en voedingsstoffen centraal. Goed onderbouwde onderzoeken (ook uit de reguliere geneeskunde) ondersteunen steeds vaker het gebruik van voeding(sstoffen) als medicijn.