1. The Funky Gym Event

Vecht terug tegen Parkinson

2. Promotie Anouk van der Heide: Psychological stress and Parkinson's disease

Op 3 april 2024 verdedigt Anouk van der Heide het proefschrift 'Psychological stress and Parkinson's disease: underlying mechanisms and focused interventions' aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.

3. Blog: Ik tel mijn zegeningen

Parkinson gecombineerd met hartfalen geeft een beeld van de ene dag positief in energie en de andere dag volslagen out.

4. Blog: Creativiteit versus inventiviteit bij parkinson

Ik heb al enkele dagen lopen kauwen en herkauwen wat nu het verschil is tussen creatief en inventief zijn. Het woordenboek zegt hierover dat het synoniemen zijn: oorspronkelijkheid, scheppingskracht, scheppingsvermogen, verbeeldingskracht, vindingrijkheid en vernuftig.

Toon volledig bericht

5. Blog: Heb je het al een plekje gegeven?

“Heb je het al een plekje gegeven?” Midden in de Albert Heijn, vanachter haar volle boodschappenkar, kijkt ze me aandachtig aan. Ik ben even met stomheid geslagen, overweeg een antwoord, maar mompel zoiets als “Sorry, ik heb haast” en loop zo snel mogelijk door.

Toon volledig bericht

6. Zwaartekracht-subsidie voor onderzoek naar kwaliteitscontrole van schadelijke eiwitten in cellen

Zeven consortia met topwetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten krijgen in totaal 160,5 miljoen euro. In het kader van het programma Zwaartekracht kunnen zij de komende tien jaar baanbrekend onderzoek doen. Een van de projecten richt zich op het beter begrijpen van de (fouten in) eiwitsystemen in ons lichaam, die kunnen leiden tot ziekten als alzheimer, parkinson, taaislijmziekte en hemofilie.

7. Blog: NAH beweegt zich als een rollende golf door ons leven

Ik lees en hoor regelmatig verhalen van koppels waarvan beiden te kampen hebben met een chronische aandoening danwel met een ziektebeeld waarbij dat van de een niet onderdoet voor dat van de ander. Op zo’n moment reflecteer ik dat ook naar mijn/onze situatie. En dan gaan de raderen draaien.

8. Promotie Josefa Domingos: Oefenprogramma's voor parkinson in de gemeenschap

Op donderdag 21 maart 2024 verdedigt Josefa Domingos haar proefschrift 'Oefenprogramma's voor parkinson in de gemeenschap: uitdagingen, strategieën en mogelijkheden om de zorg te verbeteren' aan de Radboud Universiteit.

9. Het Klokhuis: papa kan niet lopen maar wel huppelen

Mensen met de ziekte van Parkinson krijgen vaak moeite met bewegen en lopen. Dat komt doordat de ziekte iets verandert in hun hersenen. In het televisieprogramma 'Het Klokhuis' vertellen onderzoekers Anouk Tosserams en Jorik Nonnekes wat er precies gebeurt in de hersenen bij parkinson als het om bewegen gaat.

10. Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging is een middelgrote patiëntenvereniging voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. De vereniging, die gevestigd is te Bunnik, telt bijna 10.000 leden. Hiervan zetten ruim 600 mensen zich in als vrijwilliger. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers. De Parkinson Vereniging heeft een professioneel bureau met ruim 8 fte, inclusief een fulltime directeur.