Onze ambassadeurs | parkinson-vereniging.nl

De ambassadeurs van de Parkinson Vereniging

Jerney Kaagman en Olga Commandeur zijn onze ambassadeurs

Jerney_Kaagman_website.jpgJerney Kaagman

Vanaf het moment dat Jerney Kaagman bekend maakte dat zij de ziekte van Parkinson heeft, zet zij zich in als ambassadeur van de Parkinson Vereniging en dus voor alle parkinsonpatiënten in Nederland. Jerney Kaagman heeft zelf als parkinsonpatiënt dagelijks te maken met deze ziekte.

Olga Commandeur

Als je aan Olga Commandeur denkt, dan denk je aan sport. Zij zet zich dagelijks in om mensen in bewegen te krijgen, onder andere met haar programma Nederland in Beweging (iedere werkdag, 9.15 uur op Nederland 1). Als ambassadeur van de Parkinson Vereniging ligt haar aandachtsgebied dan ook bij sport, want bewegen is belangrijk voor iedereen, maar zeker voor parkinsonpatiënten. Olga: “Bewegen is het beste medicijn”.

Olga is al lang bij de Parkinson Vereniging betrokken. Voor Olga komt haar betrokkenheid voort uit haar ervaring wat  beweging voor mensen met de ziekte van Parkinson kan doen. In 2009 trok zij rondom Wereld Parkinson Dag (11 april) een week lang door het land om met parkinsonpatiënten te bewegen. Van salsadansen tot zwemmen, Olga deed het allemaal. “Het was hartverwarmend, mooi om te zien wat beweging met mensen doet. Een man die vroeger salsa had gedanst, danste weer; muziek laat je bewegen!” Sindsdien heeft Olga ieder jaar wel een beweegactiviteit met de Parkinson Vereniging verzorgd.

b_MG_0443.jpgOlga maakte kennis met Parkinson op de golfbaan. Daar kwam ze een kennis tegen met de ziekte van Parkinson. Hij kon niet meer golfen door zijn ziekte, maar wilde dat zó graag. Hij ging niet bij de pakken neer zitten, maar trainde hard. Nu heeft hij nog iedere week les en kan Olga nog steeds niet van hem winnen. Dit inspireerde Olga: “Dansen, zwemmen, golfen: richt je op wat je nog wél kunt. Dat is een echte opsteker”. Met deze positieve instelling zet zij zich in voor de vereniging en wil zij zoveel mogelijk parkinsonpatiënten aan het bewegen krijgen.