Fototentoonstelling: Anneke - Een mensenleven met parkinson

Fototentoonstelling Anneke - Frank Drielsma

Het doel van dit fotoproject is om mensen bewust te maken van de problematiek rondom deze chronische ziekte en de waarde van het leven.

De tentoonstelling is van 1 juni t/m 16 juli in het verzorgingstehuis in Amersfoort waar Anneke woont. Vanwege de Corona-maatregelen is deze helaas niet openbaar toegankelijk. Door de foto’s online via de Parkinson vereniging te tonen willen wij meer mensen bij ons doel betrekken.

Reden om mee te werken

De reden voor Anneke om mee te werken aan deze fototentoonstelling is dat zij meer begrip wil creëren voor een leven met de ziekte van Parkinson. Parkinson heeft vergaande gevolgen. Het ziekteverloop is in fasen. Steeds lever je functies en mogelijkheden in. Mobiliteit en zelfstandigheid gaan achteruit.

Frank Drielsma
www.drielsma.nl

Verandering in de tijd

Voor deze tentoonstelling fotografeerde ik Anneke een jaar lang. Een serie van 8 maandelijks genomen foto’s geeft een feitelijk beeld van het ziekteverloop.

Wat belangrijk is voor Anneke

De andere foto’s zijn verhalend en symbolisch. Ze laten zien hoe Anneke’s leven verandert en tonen waar zij zingeving uit put.

De onzekerheid over wat je te wachten staat maakt dat eenzaamheid en wanhoop op de loer liggen. Dat wat Anneke energie geeft, zoals beeldhouwen, schilderen en muziek maken, gaat haar steeds moeilijker af. Het is een hele opgave om dat te accepteren. Een beter begrip van de ziekte maakt het leven voor patiënten en hun omgeving makkelijker.

Anneke en ik zijn al ruim 20 jaar bevriend. Eerst zagen wij elkaar als buren, nu zien wij elkaar in het verzorgingshuis. Onze gezamenlijke passie voor kunst verbindt ons.