Over Jong & Parkinson - Express yourself

Jong & Parkinson - Express yourself

'Express yourself' is een creatief en kunstzinnig evenement voor jonge mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun gezinsleden.

Tijdens deze dag worden diverse workshops aangeboden die allemaal in het teken staan van het thema ‘Express Yourself’. De boodschap is dat deelnemers door middel van expressie momenten gaan voelen waarop zij zich beter/anders voelen, nieuwe dingen ervaren en op een andere wijze leren omgaan met zichzelf en/of hun omgeving met parkinson(ismen). Deze workshops dragen bij aan deze positieve beïnvloeding.

Het evenement zal plaatsvinden op zaterdag 22 juni 2019 op een zeer ongedwongen en buitengewone locatie: Boerderij De Boerinn, (Mijzijde 6, 3471 GM Kamerik, www.deboerinn.nl). Er is bij de start van het programma geen lunch inbegrepen, het programma wordt afgesloten met een barbecue.

Programma:

13:00 uur Ontvangst
13:30 uur Opening door Parkinson Vereniging en dagvoorzitter
14:00 uur Aftrap workshops
15:15 uur Catering Break
16:30 uur Plenaire afsluiting ‘Express Yourself’
17:00 uur Start barbecue
19:30 uur Afsluiting barbecue

Dagvoorzitter Hans Holtslag, 59 jaar kreeg de diagnose Parkinson op 47 jarige leeftijd.

Hij woont samen met Dominique op Texel. Hij is de trotse opa van Boris en Thomas onder het motto
'Leven d Opa'.

Express yourself is een belangrijk levensmotto van Hans.

Hij schildert, fotografeert, schrijft teksten en speelt voorstellingen over hoe hij Parkinson beleeft. In het land van Ooit speelde hij 7 jaar lang alle typetjes. Daarnaast houdt hij van improvisatietheater en clownerie.

De volgende workshops zullen deze dag worden aangeboden:

Colors behind the mask
door Andreas Rosenberg

Colors behind the Maskis een creatieve schilder workshop die letterlijk kleur gaat geven aan je leven met Parkinson. Het is een workshop voor mensen met Parkinson die nog midden in het leven staan. In een middag  wordt er vorm gegeven aan het thema “express yourself”. Er wordt begonnen met het masker, de zogenaamde buitenkant. Daarna wordt er gekeken naar de figuurlijke binnen wereld. Wat zit daar, wat wil of moet er uit, wat wordt door anderen niet gezien en wat wil je naar buiten toe brengen? Welke kleuren horen daarbij en welke vormen. Dit zal door een aantal korte opdrachten worden onderzocht. De volgende fase is het schilderen en het verder vorm geven van de “colors behind the mask”.

Pakkende plaatjes in plaats van Talloze praatjes
door Bart van der Kraan en Ralph Schalk

Til je tekenvaardigheden naar een hoger niveau in deze workshop Cartoon- en
Striptekenen. In een cartoon (komische en/of satirische tekening) en een strip (beeldverhaal met opeenvolgende tekeningen) kun je zoveel zeggen!
Je krijgt een stoomcursus waarin je veel maar eenvoudige opdrachten doorloopt die je sterk op weg helpen zelf cartoons en/of een strip te maken.

Je oefent gezichtsuitdrukkingen,lichaamstaal en talloze (strip) tekentrucs en tips. Striptekenaar Bart van der Kraan van Studio Bajo begeleidt je in deze creatieve workshop waar je uiteindelijk ook JOUW verhaal kan uitbeelden.

Bart wordt bijgestaan door cartoonist Ralph Schalk die zich niet laat
weerhouden om 'met Parkinson' te tekenen.
Op een hilarische, ontwapende, tragi-komische of andere stijl die bij jou past
teken je cartoons of een strip die gezien mogen worden!

Woordenschat(-kist)

door Kitty Sijmons

Vind je het moeilijk om woorden te geven aan je gevoel, jezelf te uiten of wil je ontdekken welke woorden bij jou passen? Dan is deze workshop echt iets voor jou!

We gaan creatief aan de slag en gaan zo ons binnenstebuiten ervaren, woorden lopen als een rode draad door deze workshop. Door het creatieve proces ontstaat er bewustwording over hoe jij met jouw situatie omgaat. Moeite met je motoriek?

Laat je daardoor niet weerhouden.Er is hulp aanwezig.

Wat? Maak je eigen woordenschat(-kistje).
Door wie? Kitty Sijmons (1974) zelf gediagnostiseerd met Parkinson in 2014
is psychosociaal therapeut en auteur van "Omdat ik je het beste wens" en
Minder Parkinson, MEER leven.

Parkinson Blogs' door Mariëtte Robijn

Het woord blog of bloggen heb je vast al duizenden keren gehoord. Maar wat is een blog eigenlijk? Hoe werkt het? Hoe start je een blog? En waarom zou je bloggen? Weet jij dat precies? Samen met Mariëtte Robijn leer je bloggen over dingen die je bezighouden en wil delen met anderen.

Zelf Ervaren (workshop alleen voor mantelzorgers)
 door Karin Rosenberg

Zelf ervaren is een workshop waarbij je middels vormen in steen ervaart dat je de kracht hebt om te veranderen.

Op bepaalde momenten in je leven kan je ervaren dat je leven vast zit. Dat er geen beweging zit in de situatie waarin je je
 bevindt. Misschien weet je even niet zo goed meer hoe je een nieuwe wending moet geven aan de situatie waarin je zit, of vorm moet geven aan je huidige situatie. Je hebt als mantelzorger het gevoel: "ik sta erbij en kijk ernaar, maar ik
 kan niets doen".

Ik wil je graag aanbieden om in een kleine setting zelf te gaan ervaren wat werken in steen met jou doet, omdat er voor jou als mantelzorger zo weinig is.

Werken in steen kan helpend en helend werken. Het vasthouden
en bewerken van steen werkt aardend. Je hebt je eigen kracht nodig en zult met beide voeten stevig op de grond moeten gaan staan om wat te maken van het ruwe en het vaste van de steen.

De steen waarmee je gaat werken heeft
zijn eigen vorm. Een vorm die is ontstaan zonder jouw invloed. Maar je hebt hem nu in je handen en is van jou. Aan jou de taak daarvan iets moois te maken.

Workshop Rappen (ook leuk voor kinderen)

In één keer mensen raken en inspireren met muziek is de bedoeling van deze workshop.

Positiviteit staat daarbij op nr. 1!.

De professionele rapper Okwaro Macnack verzorgt een raples waarin hij vertelt over de achtergrond van rap. De deelnemers worden begeleid bij het schrijven van hun eigen rap op het gekozen onderwerp. De rapper helpt hen bij het voordragen en de opname van deze rap.

Tijdens deze dag worden er filmopnames gemaakt voor een sfeerimpressie. Mocht je hier als bezoeker bezwaar tegen hebben dan horen we dit graag, zodat we je niet in beeld nemen. Stuurt in dit geval een mail naar: info@parkinson-vereniging.nl.

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs