29 maart 2018: Boksen en parkinson

Boksen.jpgwoensdag 09 mei 2018 11:26

Vandaag strijkt Parkinsoncafé Rotterdam voor de eerste keer neer in Verpleeghuis Rijckehove in Capelle aan den IJssel. Jacqueline van der Torre is onze gastvrouw en we worden warm welkom geheten. We zien veel nieuwe gezichten vandaag en de sfeer is weer prima. Alex Hoogveld deelt zijn kennis en enthousiasme over ‘Sparking Boxing’ of ‘Non contact Boxing’ met ons.

Als yopper is Alex actief voor de Parkinson-Vereniging en voor Sparking Boxing. Persoonlijk heeft hij veel plezier en profijt van deze bokstrainingen die speciaal voor mensen met Parkinson(isme) worden georganiseerd. De oefeningen zijn mede door fysiotherapeuten ontwikkeld.

We bekijken een aantal filmpjes en we worden uitgenodigd om samen met Alex een aantal boksoefeningen te doen. Het idee achter Sparking Boxing komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten van Amerika maar lijkt nu ook in Nederland goed aan te slaan. Doordat deelnemers tegelijkertijd mentaal en fysiek worden uitgedaagd, zouden verbeteringen kunnen optreden op het gebied van balans, coördinatie en kracht. Hierdoor wordt Sparking Boxing door de beoefenaars niet alleen gezien als een manier om samen gezellig in beweging te zijn maar ook als een nieuwe methode om parkinsonverschijnselen te reduceren. Bij de training raken de deelnemers en trainers elkaar niet aan. De bewegingen worden in de lucht gemaakt of er wordt gebruik gemaakt van een boksbal.

Op dit moment zijn de locaties waar Sparking Boxing in Nederland kan worden beoefend beperkt. De organisatie werkt er hard aan om het concept door heel het land uit te rollen. Ook in Rotterdam is men in contact met bestaande boksscholen. De vertegenwoordiger van boksschool Crooswijk bevestigt dat zij overwegen de specifieke methodiek van Sparking Boxing in Rotterdam te introduceren. Tot die tijd kan iedereen die geïnteresseerd is in boksen deelnemen in een van bestaande trainingsgroepen voor ouderen (vanaf 56 jaar) of veteranen (40-55 jaar) in Crooswijk. Belangstellenden kunnen er ook voor kiezen hun gegevens aan de boksschool door te geven. Bij voldoende belangstelling wordt een nieuwe groep gestart.

Sparking Boxing wordt (nog) niet door de zorgverzekeraars vergoed. De kosten variëren per boksschool. Het trainingsmateriaal is in de boksschool beschikbaar. Mensen met een rolstoel kunnen zittend deelnemen aan de trainingen. Mensen die een DBS operatie hebben ondergaan of een duodopapomp hebben kunnen toestemming vragen van hun neuroloog.

Geïnteresseerd?

http://www.boksentegenparkinson.nl (website over Sparking Boxing)

Parkinsoncafé Rotterdam informeert u via de website zodra Sparking Boxing in Rotterdam geïntroduceerd wordt.

- http://www.rbvcrooswijk.nl/.

Boksschool RBV Crooswijk, Pootstraat 41, 3034 BB Rotterdam (010-4131696).

Zien we elkaar weer op 26 april in de Havenpoli? Dan bespreekt Maria Pals-Hoogvliet de mogelijkheden die er zijn voor mensen bij wie de ziekte van Parkinson meer gevorderd is. Maria is maatschappelijk werkster bij Laurens.

« Ga terug naar Parkinson Café Rotterdam

E-mail: info@parkinsoncaferotterdam.nl