Over GEANNULEERD: Wereld Parkinson Dag Symposium

GEANNULEERD: Wereld Parkinson Dag Symposium

WPD is geannuleerd

Op zondag 15 maart heeft het kabinet extra maatregelen uitgeroepen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. In lijn met de maatregelen heeft de Parkinson Vereniging besloten om het symposium op Wereld Parkinson Dag (11 april 2020) te annuleren.

Mensen die zich hebben aangemeld en die reeds hebben betaald, krijgen binnen vier weken hun geld teruggestort.
Uiteraard is het ook mogelijk om uw bijdrage voor Wereld Parkinson Dag te doneren aan de Parkinson Vereniging. Uw gift zullen wij aanwenden voor onze kernactiviteiten. Wij stellen het zeer op prijs als u dit wilt doen. Laat het ons per e-mail weten wanneer wij uw bijdrage als een donatie mogen beschouwen: davey@parkinson-vereniging.nl.

Dagthema: Parkinson-onderzoek onder een vergrootglas

Arts en illusionist Victor Mids van het televisieprogramma Mindf*ck zal ons tijdens Wereld Parkinson Dag laten ervaren hoe eenvoudig onze hersenen en zintuigen voor de gek zijn te houden en wat u daarvan kunt leren.

Victor Mids - fotograaf Ruud Baan.jpg

Al in 2007 maakte Victor Mids furore als illusionist. In 2013 studeerde hij af als arts. De wetenschappelijke kennis over psychologie en geneeskunde die hij opdeed, combineert hij op een meesterlijke wijze met illusionisme en vingervlugheid, tot een nieuwe vorm van illusionisme, neuromagic genaamd. Zijn grote doorbraak beleefde hij in 2015 met het tv-programma Mindf*ck. Inmiddels is Victor Mids in heel Nederland bekend als de autoriteit op het gebied van het misleiden van ons brein. Laat u deze dag meenemen in zijn wereld, waar niets is wat het lijkt….

We duiken deze dag dieper in het brein en leggen enkele parkinson-onderzoeken onder een vergrootglas.

Onderzoek voor de toekomst
De Parkinson Vereniging heeft veel aandacht besteed aan onderzoek waar mensen met parkinson of een parkinsonisme (vrijwel) direct profijt van hebben. Op komende Wereld Parkinson Dag richten we ons op het onderzoek voor de toekomst. We willen meer over de ziekte te weten komen, een betere behandeling en zelfs helemaal de ziekte ontrafelen met als uiteindelijk doel: genezen.

Onder het vergrootglas
Welke onderzoeken geven op dit moment hoop voor de toekomst en wat mogen we ervan verwachten? We leggen vandaag enkele parkinson-onderzoeken onder een vergrootglas.

Eiwitstapeling
In het ochtendprogramma zal o.a. Prof. Dr. H. Kampinga (Hoogleraar celbiologie van het UMCG Groningen) uitleg geven over onderzoek dat hij leidt op het gebied van eiwitstapeling in de hersenen.  Kampinga studeerde in 1984 biologie aan de Universiteit van Groningen en promoveerde in 1989. Na zijn assistent- en buitengewoon hoogleraar radiotherapie, werd hij in 2001 hoogleraar in de afdeling celbiologie en in 2015 werd hij hoofd van deze afdeling. Het centrale thema van zijn onderzoek is altijd gerelateerd aan de gevolgen van eiwit (mis)vouwing op cellulaire functies.

DansPark
Daarna gaan we in beweging samen met de dansdocenten van DansPark. Zij creëren een veilige en inspirerende omgeving waarbij iedereen uit hun schulp kruipt en de wereld in danst om zichzelf, hun hele wezen inclusief hun lichaam te omarmen. Je herondekt je lichaam en geniet van alle mogelijkheden die het samenzijn, de ruimte en de muziek met zich meebrengen. Een uitdaging om dit mee te maken.

Nederlandse Hersenbank
In de middag zoomen we, na een magische show van Victor Mids,  in op de activiteiten van de Nederlandse Hersenbank. Mevr. M de Goeij van de Nederlandse Hersenbank legt uit hoe en waarom hersenweefsel wordt verzameld, en daarna voorzien van klinisch en neuropathologisch goed gedocumenteerde gegevens die beschikbaar wordt gesteld aan wetenschappers over de hele wereld.

Werking van de hersenen
Senior neurowetenschapper Dr. W.D.J. van de Berg zet het beschikbaar gestelde hersenweefsel van de hersenbank in voor parkinson-onderzoek en legt uit hoe dit meer inzicht geeft in de ziekte van Parkinson en de werking van onze hersenen.

Prijzen

Ticket Prijs