Nieuwsflits 10 maart 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over de volgende onderwerpen:

• Het bezwaarschrift tegen de verlenging van toelating van glyfosaathoudende middelen
  • Een oproep voor de ProPark-studie
  • Een studie naar het effect van niet-aangeboren hersenletsel op parkinson
  • De Vici-financiering voor een project over communicatie tussen darmbacteriën en hersenen
  • Het televisieprogramma 'Je zal het maar hebben' over parkinson
  • Een veelbelovend internationaal parkinson-onderzoek naar de structuur van eiwitten om hun werking te doorgronden.
  • Een online symposium over 'personal science'
  • Fietsen naar de Noordkaap voor onderzoek naar parkinson

Veel leesplezier!

Mail

Parkinson Vereniging dient bezwaarschrift in tegen verlengde toelating van tien glyfosaathoudende middelen

De Parkinson Vereniging heeft het 'bezwaarschrift verlenging toelating tien glyfosaathoudende middelen' mede ondertekend met het Pesticide Action Netwerk Nederland (PAN), Tegengif en Meten=Weten. Terwijl er een hele grote procedure loopt over de giftige werking van Glyfosaat (werkzaam bestandmiddel) in diverse pesticiden formules, wordt er ondertussen een tiental glyfosaathoudende middelen verlengd voor bijna 2 jaar.

Lees hier meer over dit bezwaarschrift
Profilering van parkinson (het ProPark onderzoek)

Bij iedereen is parkinson anders. De behandeling nog niet! Een behandeling die parkinson stopt of afremt is er helaas nog niet. ProPark is een grootschalig onderzoek naar het ontstaan en verloop van de ziekte van Parkinson en de bijwerkingen van de medicatie. Met als doel om in de toekomst behandelingen aan te bieden die beter op het individu zijn afgestemd.

Heeft u in de afgelopen 10 jaar de diagnose parkinson gekregen en wilt u bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek? Meldt u zich dan vrijblijvend aan voor meer informatie.

Lees hier de volledige oproep van de onderzoekers
Hersenletsel vervroegt de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine, een van de belangrijkste signaalmoleculen van de hersenen. Een groep Amerikaanse onderzoekers heeft zich gebogen over de vraag: heeft niet-aangeboren hersenletsel (NAH) invloed op de leeftijd waarop de ziekte van Parkinson zich manifesteert, en de leeftijd waarop iemand met parkinson overlijdt? Het eerste lijkt het geval; het tweede niet.

Lees meer over dit onderzoek
Vici-financiering voor project over de communicatie van darmbacteriën met de hersenen

Twaalf vooraanstaande wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Toegepaste en Technische wetenschappen (TTW) en Gezondheidsonderzoek en Zorginnovatie (ZonMw) ontvangen een Vici-financiering van maximaal 1.5 miljoen euro. Een van hen is Kerensa Broersen, universitair hoofddocent bij de vakgroep Applied Stem Cell Technology van de faculteit TNW van de UT. Zij bestudeert hoe darmbacteriën communiceren met de hersenen en wat er gebeurt bij ziektes als parkinson.

Lees meer over de subsidie voor deze onderzoeker
'Je zal het maar hebben' over parkinson

Op dinsdag 15 maart gaat de uitzending van het BNN-VARA programma 'Je zal het maar hebben' o.a. over het hebben van de ziekte van Parkinson op relatief jonge leeftijd. Het programma is te zien op NPO3, om 20.25 uur. Herrald (35) vertelt wat het is om te leven met parkinson en waar hij in het dagelijks leven mee te maken heeft.

Lees meer over dit televisieprogramma
Onderzoek met lama antilichamen kan weg effenen naar nieuwe parkinsonbehandelingen

Een internationaal team van wetenschappers, geleid door Prof. Wim Versées (VIB/Vrije Universiteit Brussel) en mede gefinancierd door de Michael J. Fox Foundation for Parkinson’s Research (MJFF), beschrijft hoe antilichamen afkomstig uit lama’s– ook bekend als Nanobodies® – de effecten blokkeren van mutaties die de ziekte van Parkinson veroorzaken. De aanpak is veelbelovend voor de ontwikkeling van nieuwe therapieën met minimale bijwerkingen. De resultaten verschijnen in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

Lees meer over dit internationale onderzoek
Online Symposium Personal Science

Sara Riggare is een Zweedse en ze kreeg op jonge leeftijd (32) de diagnose parkinson. Al snel realiseerde ze zich dat je er, als iemand met parkinson, vooral zelf voor staat. Die ene afspraak met de neuroloog staat niet in verhouding tot al die uren die je zelf met de ziekte moet dealen. Ze schreef over het bestuderen van jezelf (personal science) een proefschrift, waarop ze op 25 maart 2022 om 10.30 uur in de aula van de Radboud Universiteit promoveert. U kunt zowel de promotieceremonie als een symposium over personal science die middag online volgen.

Lees meer en meld aan voor het symposium
Ad fietst naar de Noordkaap voor een beter leven met parkinson

Op 7 juni 2022 vertrekt Ad Verstraete op de fiets naar de Noordkaap. Een tocht van ongeveer 4000 km die hij in 50 dagen wil afleggen.Tijdens deze fietstocht zamelt hij geld in voor ParkinsonNL om wetenschappelijk onderzoek naar parkinson te financieren, helpt u mee?!

Lees meer over deze actie en doneer!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.